Ηλεκτρονικό εμπόριο και συνήθειες αγοράς - Οι φοιτητές δείχνουν τον δρόμο

E-SHOP_F23303.jpgΗ γενικότερη αργή ανάπτυξη του διαδικτύου και η διείσδυση νέων τεχνολογιών στην Ελλάδα δεν αφήνει ανεπηρέαστο και το ηλεκτρονικό εμπόριο που ακολουθεί πιο αργούς ρυθμούς σε σχέση με τα υπόλοιπα ανεπτυγμένα Ευρωπαϊκά κράτη και τις Η.Π.Α.

Παρόλα αυτά, το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα έχει περάσει στην φάση της ωρίμανσης. Μαζί με την αύξηση των χρηστών του Internet, είναι λογικό να αυξηθούν και οι ηλεκτρονικοί καταναλωτές. Το διάστημα 2005 με 2007, οι ηλεκτρονικοί καταναλωτές τετραπλασιάστηκαν και οι τάσεις για το μέλλον είναι αυξητικές. Το διαδίκτυο αρχίζει και μπαίνει όλο και περισσότερο στην καθημερινότητα του Έλληνα καταναλωτή. Η εξοικείωση της νέας γενιάς με την τεχνολογία είναι μεγάλη και η εκμετάλλευση των νέων δυνατοτήτων είναι θέμα χρόνου.

Επίσης, οι Έλληνες αρχίζουν σιγά και αντιλαμβάνονται την τεράστια οικονομική δυναμική που προσφέρει το διαδίκτυο με αποτέλεσμα να αυξάνονται με ραγδαίο ρυθμό τα ηλεκτρονικά καταστήματα, όπως και οι ηλεκτρονικές επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών.

Τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν σε πρόσφατη έρευνα του πανεπιστημίου Μακεδονίας με θέμα «Η διείσδυση του ηλεκτρονικού επιχειρείν στην Ελληνική πραγματικότητα: καταναλωτική συμπεριφορά και επιχειρηματικά μοντέλα» είναι στην πραγματικότητα μία χαρτογράφηση της υπάρχουσας κατάστασης που επικρατεί στην χώρα μας (έστω και αν πραγματοποιήθηκε αποκλειστικά σε φοιτητές-2500 άτομα).

Η χρήση του διαδικτύου από αυτούς που πραγματοποιούν on line αγορές κυμαίνεται από 3-5 ώρες (30%) ενώ το 20% «σερφάρει» στο internet για περισσότερες από επτά ώρες. Από το υπόλοιπο 50% που δεν αποφασίζουν να προχωρήσουν σε ανάλογες αγορές, οι μισοί τις αποφεύγουν λόγω θεμάτων ασφαλείας και μόλις ένας στους δέκα θέτει ζήτημα επιπλέον χρέωσης για μεταφορικά. Το 60,9% των διαδικτυακών αγορών πραγματοποιούνται από άντρες ενώ μόλις το 39,1% από γυναίκες.

Στοιχεία παλιότερης έρευνας (2007) παρουσίαζαν τις αγοραστικές συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών ως εξής: Αεροπορικά και ακτοπλοϊκά εισιτήρια (37%), εξοπλισμό πληροφορικής (25%), βιβλία (19%), ρούχα και αξεσουάρ (15%), εισιτήρια (13%), κρατήσεις σε ξενοδοχεία (13%), gadgets (13%), Λογισμικό (13%), ηλεκτρικά είδη (12%), μουσική και DVD (11%).

Η νέα έρευνα δείχνει μια αυξητική τάση σε προϊόντα πληροφορικής (78% έχει πραγματοποιήσει αγορά) και αεροπορικά εισιτήρια (58%). Υλικά αγαθά αλλά και υπηρεσίες παρουσιάζουν άνθηση σε αυτά τα δύο χρόνια που μεσολάβησαν. Ενθαρρυντικό προς την περαιτέρω ανάπτυξη είναι και το γεγονός ότι το 58% όσων δεν έχουν κάνει αγορά μέσω του διαδικτύου, δηλώνουν πως έχουν κάνει έρευνα για κάποιο βιβλίο ή CD.

Ως οι πλέον σημαντικοί παράγοντες αποφυγής των διαδικτυακών αγορών έχουν καταγραφεί οι εξής:

  • Ανασφάλεια (55%)
  • Δεν υπάρχει δυνατότητα επαφής- ελέγχου του προϊόντος (53,2%)
  • Δεν διαθέτουν πιστωτική κάρτα (40%)
  • Επιπλέον έξοδα αποστολής (12,7%)
  • Χρονική καθυστέρηση αποστολής (13,6%)

Από την άλλη πλευρά, τα πλεονεκτήματα-οφέλη από την πραγματοποίηση διαδικτυακών αγορών είναι σημαντικά και συνοψίζονται στα εξής:

  • Ανταγωνιστικές (χαμηλές) τιμές (82,3%)
  • Ευκολία αγοράς (68,2%)

Η συντριπτική πλειοψηφία (41,8%), αγοράζει on-line δύο-τρεις φορές το χρόνο, ενώ το 20% κάνει το πολύ μία αγορά το χρόνο. Το 15,9% πραγματοποιεί τέσσερις με πέντε αγορές το χρόνο και μόλις το 10% κάνει πάνω από οκτώ αγορές κατ' έτος.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας αν οι επιχειρήσεις επιθυμούν να αυξήσουν τον αριθμό των ηλεκτρονικών πελατών τους θα πρέπει να αναβαθμίσουν τα επίπεδα ασφαλείας των διαδικτυακών τους τόπων, να ενημερώνουν εκ των προτέρων για τις δυνατότητες εξυπηρέτησης μετά την πώληση και επιστροφής των προϊόντων, και να προσφέρουν εναλλακτικούς τρόπους πληρωμής.

Τα οφέλη του διαδικτύου είναι σημαντικά και αναπόφευκτα θα πρέπει να συμβαδίσουμε με την τεχνολογία. Ο όγκος των ηλεκτρονικών συναλλαγών παγκοσμίως, είναι τεράστιος, τα κέρδη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σημαντικά, οι φόροι και τα έσοδα για το κράτος επίσης.

Όλα δείχνουν πως το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα θα γνωρίσει σημαντική αύξηση τα επόμενα χρόνια. Είναι καθαρά θέμα μετάδοσης της διαδικτυακής παιδείας και προσαρμογής των καταναλωτών.

Το ποσοστό ευρυζωνικότητας έχει διπλασιαστεί από το 2005 μέχρι το 2008 και συνεχίζει ανοδικά. Η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και η νησιωτική Ελλάδα γενικότερα μαζί με την περιφέρεια Αττικής έχουν τη μεγαλύτερη συμμετοχή στην αύξηση αυτή. Εξάλλου, η ανάπτυξη μιας ενιαίας ψηφιακής αγοράς αποτελεί βασική προτεραιότητα της εξαγγελθείσας πολιτικής της Ε.Ε. και χαρακτηριστικά αναφέρεται ως μία ευκαιρία για διέξοδο από την κρίση και περαιτέρω ανάπτυξης των επιχειρήσεων.

Δείτε επίσης στην ίδια κατηγορία