ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ

Ρύθμιση οφειλών: Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου

14/12/2009 πηγή: NAYTEMPORIKH 12/12/09


Προθεσμία υποβολής αιτήσεων έως τις 15 Μαρτίου 2010 για τη ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών μετά την 1η Ιανουάριου 2008, όπως και μετά την 1η Ιανουάριου 2005, αλλά και «πάγωμα» των διαδικασιών αναγκαστικής εκτέλεσης για την είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών από την ψήφιση του νόμου και μέχρι τις 30 Ιουνίου 2010, προβλέπει το σχέδιο νόμου «Ρύθμιση επιχειρηματικών και επαγγελματικών οφειλών προς τα πιστωτικά ιδρύματα, διατάξεις για την επεξεργασία δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς και άλλες διατάξεις» που κατατέθηκε, χθες, προς ψήφιση στη Βουλή από το υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.

Το ανωτέρω σχέδιο νόμου αποτελεί την πρώτη νομοθετικού χαρακτήρα πρωτοβουλία του υπουργείου με στόχο την τόνωση της ρευστότητας στην αγορά. Ακολουθεί την ερχόμενη εβδομάδα η κατάθεση στη Βουλή του σχεδίου νόμου για τα υπερχρεωμένα φυσικά πρόσωπα, ενώ σύντομα το υπουργείο θα δώσει σε δημόσια διαβούλευση και το σχέδιο νόμου για τη διαγραφή των καταχρηστικών όρων από τις τραπεζικές συμβάσεις.

Σε ό,τι αφορά το πρώτο σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, στην Αιτιολογική Έκθεση τονίζεται ότι οι διατάξεις του «δίνουν τη δυνατότητα σε επιχειρήσεις, επαγγελματίες και αγρότες που έχουν περιέλθει σε δυσχερή οικονομική θέση μέσα από τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους προς τα πιστωτικά ιδρύματα και την αναστολή ή μετάθεση της εκπλήρωσης δανειακών τους υποχρεώσεων να ''ανασάνουν'', να καλύψουν τις άμεσες ανάγκες τους, να επανασχεδιάσουν τις προτεραιότητες τους, να διατηρήσουν τη βιωσιμότητά τους και να προαγάγουν μέσα σε δυσχερείς συνθήκες την επιχειρηματική τους δράση».

Σκοπός των ρυθμίσεων νομοσχεδίου για την επεξεργασία δυσμενών οικονομικών δεδομένων είναι η προστασία των πιστοληπτών από την καταχρηστική χρήση των προσωπικών τους δεδομένων.

Όπως σημειώνεται στην Αιτιολογική Έκθεση για το σχέδιο νόμου «η διατήρηση στα εν λόγω αρχεία και η διαβίβαση προς τα πιστωτικά ιδρύματα πληροφοριών που είναι ανεπίκαιρες ή δεν δικαιολογούν, με βάση και τις επικρατούσες κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες, τη βαρύτητά τους μπορεί να έχει δυσμενείς επιπτώσεις για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, να πλήξει, χωρίς επαρκές έρεισμα, την πιστοληπτική τους ικανότητα και κατ' επέκταση την οικονομική τους ελευθερία».

Το σχέδιο νόμου αναμορφώνει το πλαίσιο λειτουργίας των εν λόγω συστημάτων, θέτει περιορισμούς στην επεξεργασία οικονομικών δεδομένων, ενισχύει την ευθύνη των πιστωτικών ιδρυμάτων για την επικαιροποίηση των δεδομένων και διευρύνει τα μέσα προστασίας των πολιτών.

Επίσης, συμβάλλει με το μέτρο της γενικευμένης «αμνηστίας», της διαγραφής δηλαδή των δυσμενών δεδομένων για όσους έχουν τακτοποιήσει ή θα τακτοποιήσουν εντός ορισμένου χρόνου τις υφιστάμενες ληξιπρόθεσμες οφειλές τους, στην αποτροπή αδικαιολόγητων, λαμβάνοντας υπόψη την οικονομική κρίση, αποκλεισμών επιχειρήσεων και καταναλωτών από τη συμμετοχή στην οικονομική ζωή.

Στις προς ψήφιση διατάξεις του σχεδίου νόμου προβλέπεται επίσης η επιβολή αυστηρών προστίμων σε βάρος όσων καταστρατηγήσουν το θεσμικό πλαίσιο, που επιβάλλονται από τον υπουργό Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και ανέρχονται από 10.000 έως και 500.000 ευρώ. Σύμφωνα με την Εισηγητική Έκθεση, οι κυρώσεις καθορίζονται «με την επιφύλαξη των άλλων διατάξεων και ιδίως των άρθρων 21 και 22 του ν. 2472/1997 για την προστασία ατόμου και την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Στις άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου ορίζεται η 31η Δεκεμβρίου 2009 ως τελευταία ημέρα για την υποβολή από τους επιχειρηματικούς φορείς στις αρμόδιες υπηρεσίες, επενδυτικών σχεδίων για τα οποία ζητείται η ενίσχυση της επιχορήγησης ή και της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης ή της επιδότησης του κόστους της δημιουργικής απασχόλησης σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 3299/2004, όπως ισχύει.