ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ

ΥΠΑΝ: H «μαύρη λίστα» επιχειρήσεων για αδικαιολόγητες αυξήσεις

12/02/2009 πηγή: 09/02/2009, EXPRESS


ypan_logo_F12137.jpgΣτην εφαρμογή της ''μαύρης λίστας'' προχωρά το υπουργείο Ανάπτυξης δημοσιοποιώντας τα ονόματα επιχειρήσεων που προχωρούν σε αυξήσεις οι οποίες δεν δικαιολογούνται από τα κοστολόγιά τους και το πρώτο όνομα σε αυτή τη λίστα είναι η ΦΑΓΕ, ενώ με ερωτηματικό έχουν ενταχθεί στη λίστα και οι εταιρείες COCA COLA HBC - ΤΡΙΑ ΕΨΙΛΟΝ A.E και PEPSICO ΗΒΗ ΕΛΛΑΣ Α.Ε.

Ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Χατζηδάκης σε δηλώσεις του τόνισε ότι ''όσοι αισχροκερδούν θα εκτίθενται''. Με αφορμή την ανακοίνωση των στοιχείων για την κίνηση των τιμών με βάση τους ελέγχους στα κοστολόγια και τους τιμοκαταλόγους, που έχουν υποβληθεί στο υπουργείο Ανάπτυξης έως 30 Ιανουαρίου 2009 από επιχειρήσεις τροφίμων, βιομηχανικών προϊόντων και υπηρεσιών ο υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Γ. Βλάχος και ο γενικός γραμματέας Καταναλωτή ανακοίνωσαν ότι 33 εταιρείες προχώρησαν σε μείωση τιμών σε 2.213 κωδικούς, 21 εταιρείες μετά τους κοστολογικούς ελέγχους, προχώρησαν σε ανάκληση των ανατιμήσεων σε 2.475 κωδικούς και 12 εταιρείες προχώρησαν, έπειτα από κατάθεση των απαραίτητων κοστολογίων, σε αυξήσεις τιμών, σε 925 κωδικούς.

Σε ότι αφορά στις μειώσεις αυτές ήταν μέχρι 54,81% ενώ σε ότι αφορά στις αυξήσεις, στα περισσότερα από τα βασικά προϊόντα αυτές κινούνται στα όρια του μέσου όρου του πληθωρισμού του 2008. Πιο συγκεκριμένα 731 κωδικοί προϊόντων έχουν αύξηση, μέχρι 4,70% ενώ 139 κωδικοί από 4,71% μέχρι 10% και τέλος 55 κωδικοί από 10,10% μέχρι 20%.

Επίσης, από τις εταιρείες που ανακοίνωσαν νέους τιμοκαταλόγους, μετά από τους ελέγχους του υπουργείου Ανάπτυξης:

  • Η εταιρεία ΦΑΓΕ Α.Ε. (γαλακτοκομικά) δεν δικαιολογεί την αύξηση σε 107 κωδικούς προϊόντων αφού προέβη σε μεσοσταθμική αύξηση 3,5%, σε σύνολο 181 κωδικών προϊόντων που διακινεί (γιαούρτια, τυροκομικά και χυμοί). Η αύξηση οφείλεται στη διαφοροποίηση της εμπορικής πολιτικής της εταιρείας για να καλύψει ζημιές παρελθόντων χρήσεων.
  • Οι εταιρείες COCA COLA HBC - ΤΡΙΑ ΕΨΙΛΟΝ A.E και PEPSICO ΗΒΗ ΕΛΛΑΣ Α.Ε., που δραστηριοποιούνται στο χώρο των αναψυκτικών προχώρησαν σε αυξήσεις των τιμών πώλησης. Πιο συγκεκριμένα, η COCA COLA HBC - ΤΡΙΑ ΕΨΙΛΟΝ A.E προχώρησε σε αυξήσεις 193 κωδικών, από τους 276 που διακινεί, με μεσοσταθμική αύξηση 3,7%, ενώ η PEPSICO ΗΒΗ ΕΛΛΑΣ Α.Ε, 83 κωδικών, από τους 88 που διακινεί, με μεσοσταθμική αύξηση 3,5%.

Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου, ''παρότι από την προσκόμιση των ζητηθέντων κοστολογικών στοιχείων οι συγκεκριμένες εταιρείες ήταν σε θέση να καλύψουν την απόφασή τους αυτή, τους ζητήθηκε και συμφώνησαν, ότι θα προχωρήσουν σε σημαντικές προσφορές - παροχές απευθείας στους καταναλωτές για όλο το 2009. Οι προσφορές - παροχές αυτές, που σε ποσοστά, μάλιστα, φτάνουν και το 30% επί των τιμών πώλησης, αφορούν κωδικούς προϊόντων με τη μεγαλύτερη εμπορευσιμότητα''.

Από το υπουργείο άναφέρεται ότι με καθημερινούς ελέγχους και τιμοληψίες θα ελέγχει το κατά πόσο οι προσφορές αυτές θα καταλήγουν στον καταναλωτή.
Με αφορμή τη δημοσιοποίηση νέων στοιχείων για την κίνηση των τιμών ο υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Γ. Βλάχος σημείωσε τα εξής: «Με βάση τους κοστολογικούς ελέγχους του υπουργείου Ανάπτυξης το μήνα Ιανουάριο καταγράφηκαν μειώσεις τιμών σε πάνω από 2.200 προϊόντα και ανακλήσεις ανατιμήσεων σε περίπου 2.500 προϊόντα, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι είδη πρώτης ανάγκης. Οι αυξήσεις που καταγράφηκαν αφορούσαν περίπου 900 προϊόντα, στα 700 εκ των οποίων η αύξηση ήταν στα όρια του τιμαρίθμου.
Με δεδομένο ότι βρισκόμαστε στις αρχές του χρόνου, όπου συνήθως είναι η εποχή των ανατιμήσεων, ο συνολικός απολογισμός για την πορεία των τιμών είναι θετικός.

Θέλω εδώ να επισημάνω ότι η εταιρεία ΦΑΓΕ, η οποία εμπορεύεται γαλακτοκομικά προϊόντα, έχει προχωρήσει σε αυξήσεις προϊόντων οι οποίες δεν δικαιολογούνται από τους κοστολογικούς ελέγχους.

Προβλήματα πάντα υπάρχουν, δεν τα στρογγυλεύουμε, δεν τα υποτιμούμε. Αλλά και δεν χαριζόμαστε σε κανέναν διότι πρώτο μέλημά μας είναι η προστασία του καταναλωτή. Αλλά αυτή την δύσκολη περίοδο για την οικονομία μας, καλό να μην καλλιεργούμε ανεύθυνα ένα κλίμα καταστροφολογίας, το οποίο μπορεί να λειτουργήσει ως άλλοθι για γενικότερες ανατιμήσεις.

Το υπουργείο θα συνεχίσει, με όλες τις δυνατότητες που έχει να, παρεμβαίνει στην αγορά προς όφελος του υγιούς ανταγωνισμού και των καταναλωτών και σε αυτή μας την προσπάθεια ζητάμε τη βοήθεια όλων».

Τέλος, σε ότι αφορά στις 12 εταιρείες που προχώρησαν, έπειτα από κατάθεση των απαραίτητων κοστολογίων, σε αυξήσεις τιμών, σε 925 κωδικούς, από τους 4.683, που διακινούν συνολικά και τις οποίες τεκμηριώνουν από τα υποβληθέντα στοιχεία (αύξηση του κόστους παραγωγής, ή την αύξηση των πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται) είναι οι εξής:

  • ΑΜΒΥΞ Α.Ε που δραστηριοποιείται στο χώρο της εμπορίας εισαγομένων ποτών προχώρησε σε μεσοσταθμική αύξηση 7,8%, 57 κωδικών προϊόντων, από τους 146 που διακινεί.
  • B.P. A.E που δραστηριοποιείται στο χώρο της εμπορίας λιπαντικών προχώρησε σε μεσοσταθμική αύξηση 2,5%, 21 κωδικών προϊόντων, από τους 626 που διακινεί.
  • SCA HYGIENE PRODUCT A.E που δραστηριοποιείται στο χώρο της εμπορίας χαρτικών προχώρησε σε μεσοσταθμική αύξηση 4%, 46 κωδικών προϊόντων, από τους 128 που διακινεί.
  • PROCTER & GAMBLE ΗELLAS A.E που δραστηριοποιείται στο χώρο της εμπορίας ειδών καθαριότητας και συντήρησης νοικοκυριού - ειδών ατομικής φροντίδας, προχώρησε σε μεσοσταθμική αύξηση 2%, 533 κωδικών προϊόντων, από τους 1155 που διακινεί.
  • CENTRAL PARKING SYSTEM - ΑΘΗΝΑ - ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ Α.Ε. ΣΤΑΘΜΟΣ ΚΕΔ που δραστηριοποιείται στο χώρο υπηρεσιών στάθμευσης περιόρισε στο 5% την αρχική υποβληθείσα αύξηση, που έφτανε το 20%, σε 10 από τους 14 κωδικούς υπηρεσιών που παρέχει.
  • Γ. KAΛΛΙΜΑΝΗΣ Α.Ε, που δραστηριοποιείται στο χώρο εμπορίας κατεψυγμένων αλιευμάτων εισαγωγής, προχώρησε σε μεσοσταθμική αύξηση 4,73%, 12 κωδικών προϊόντων, από τους 537 που διακινεί.
  • ΚΟΝΤΟΒΕΡΟΣ Α.Ε.Β.Ε, που δραστηριοπείται στο χώρο εμπορίας κατεψυγμένων αλιευμάτων εισαγωγής, προχώρησε σε μεσοσταθμική αύξηση 27%, 47 κωδικών προϊόντων, από τους 770 που διακινεί συνολικά.
  • ΜΕΛΙΣΣΑ ΚΙΚΙΖΑΣ ΑΕ.Β.Ε ΤΡΟΦΙΜΩΝ που δραστηριοποιείται στο χώρο εμπορίας τοματοειδών, προχώρησε σε μεσοσταθμική αύξηση 19,5%, 8 κωδικών προϊόντων, από τους 294 που διακινεί.
  • ΚΡΑΦΤ ΦΟΥΝΤΣ ΕΛΛΑΣ Α.Ε., που δραστηριοποιείται στο χώρο των τυποποιημένων τροφίμων (μαγιονέζες κτλ) προχώρησε σε μεσοσταθμική αύξηση 9,5%, 9 κωδικών προϊόντων, από τους 549 που διακινεί.
  • OLYMPIC HERMES Α.Ε. που δραστηριοποιείται στο χώρο των ειδών ζαχαροπλαστικής (καραμέλες) προχώρησε σε μεσοσταθμική αύξηση 3,60%, 82 κωδικών προϊόντων, από τους 190 που διακινεί. .
  • ΕΥΡΗΚΑ ΕΛΛΑΣ Α.Ε. που δραστηριοποιείται στο χώρο ειδών καθαρισμού προχώρησε σε μεσοσταθμική αύξηση 2,5%, 49 κωδικών προϊόντων, από τους 106 που διακινεί.
  • ΕΒΓΑ Α.Β.Ε.Ε που δραστηριοποιείται στο χώρο των χυμών προχώρησε σε  μεσοσταθμική αύξηση 7%, 51 κωδικών προϊόντων, από τους 168 που διακινεί.