Ενημέρωση των Μελών του Επιμελητηρίου Κυκλάδων σχετικά με την εξέλιξη των διαδικασιών για τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια (άγονες γραμμές)
11/09/2025 πηγή: ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΚΥΚΛΑΔΩΝ
Ερµούπολη, 05 Σεπτεμβρίου 2025
Αρ. Πρωτ.: 5809
ΠΡΟΣ
Μέλη Επιμελητηρίου Κυκλάδων
Θέμα: Ενημέρωση των Μελών του Επιμελητηρίου Κυκλάδων σχετικά με την εξέλιξη των διαδικασιών για τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια (άγονες γραμμές).
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Το Επιμελητήριο Κυκλάδων, από τον Νοέμβριο του 2024 και καθώς η ενδοκυκλαδική σύνδεση για άλλη μια φορά απέμεινε να εξυπηρετείται με ένα μόνο πλοίο, αποφάσισε να αναλάβει ενεργό ρόλο και πρωτοβουλία, αντί κριτικής και τα ευχολόγιων, ώστε να καταρτίσει νέο πλήρες σχέδιο δρομολογίων, δεδομένου ότι τα ισχύοντα δεν εξυπηρετούν επαρκώς τόσο τους πολίτες όσο και τη μεταφορά των εμπορευμάτων.
Σεβόμενοι πάντα τον θεσμικό μας ρόλο, ζητήσαμε από τη πρώτη στιγμή γραπτά και δημόσια από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να οργανωθεί συνάντηση στη Σύρο με τη συμμετοχή του Υπουργείου, των βουλευτών, εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των τοπικών φορέων καθώς και των ακτοπλοϊκών εταιρειών, με στόχο τη διαβούλευση και έγκαιρη συμφωνία ενόψει της νέας δημοπράτησης των ενδοκυκλαδικών δρομολόγιων (άγονες γραμμές).
Από τότε και παρά τη συστηματική μας ενασχόληση, λόγοι ανεξάρτητοι από τη βούλησή μας, άφησαν ελάχιστο χρόνο στη διάθεσή μας για τη διαβούλευση, από τη στιγμή που άρχισε να εξετάζεται το θέμα.
Στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.) στις 25 Αυγούστου, όπου ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων συμμετείχε εκπροσωπώντας τα επιμελητήρια της χώρας, προς έκπληξή μας η εισήγηση του αρμόδιου οργάνου ήταν να παραμείνουν τα δρομολόγια ως έχουν.
Ζητήσαμε και πετύχαμε παράταση μίας εβδομάδας, ώστε εξουσιοδοτημένοι από το Σ.Α.Σ. να πραγματοποιηθεί επικοινωνία με τους Δημάρχους όλων των νησιών και να εκφραστούν οι ανάγκες και να ενσωματωθούν οι απόψεις των νησιωτικών κοινωνιών.
Το σχέδιο του Επιμελητηρίου Κυκλάδων που κατατέθηκε προς διαβούλευση περιλαμβάνει τα εξής εννέα (9) σημεία:
1) Για πρώτη φορά στην ιστορία των ενδοκυκλαδικών δρομολογίων η πρωτεύουσα των Κυκλάδων θα έχει σύνδεση όλο το χρόνο, καθημερινά προς την Πάρο και καθημερινά εκτός Δευτέρας και Πέμπτης από την Πάρο. Με αυτόν τον τρόπο, η Πάρος μετατρέπεται σε κόμβο μετεπιβίβασης για αρκετά νησιά.
2) Η πιο συχνή σύνδεση της Σύρου με τη Νάξο, και με αυτό τον τρόπο διευκολύνεται η επιπλέον σύνδεση μέσω της Νάξου – πέραν των απευθείας συνδέσεων- της Σύρου με τις Μικρές και τις Ανατολικές Κυκλάδες. Επίσης, διευκολύνεται η καλύτερη επικοινωνία των ανατολικών Κυκλάδων, με τη Νάξο.
3) Δυνατότητα αυθημερόν μετακίνησης όλων των Αθλητικών Σωματείων και των Ακαδημιών στο νομό με σημαντική μείωση του κόστους ταξιδιού αλλά κυρίως και του πολύτιμου χρόνου των μαθητών. Ενδεικτικά αναφέρουμε τη δυνατότητα για πρώτη φορά των αθλητικών ομάδων να μεταβούν στη Μύκονο Σάββατο πρωί και να επιστρέψουν την ίδια μέρα το απόγευμα.
4) Λύνεται το χρόνιο πρόβλημα της έλλειψης σύνδεσης εκτός σεζόν της Μυκόνου και της Νάξου, με την προσέγγιση στα νησιά αυτά κάθε Τετάρτη και Σάββατο, καθώς και μέσω της Νάξου με Ίο και Σαντορίνη με το πλοίο της κύριας γραμμής.
5) Οι επιβάτες των Δυτικών Κυκλάδων, με τα δρομολόγια που δημιουργήθηκαν και ειδικά με αυτό που προστέθηκε το πρωί της Πέμπτης, θα μπορούν να πραγματοποιούν τις παρακάτω μετακινήσεις από και προς τη Σύρο:
- Από την Κίμωλο και τη Μήλο προς Σύρο το Σάββατο και από όλες τις Δυτικές Κυκλάδες την Κυριακή. Η επιστροφή θα γίνεται Τρίτη πρωί.
- Από όλες τις Δυτικές Κυκλάδες προς Σύρο Τρίτη βράδυ και επιστροφή Πέμπτη πρωί.
- Από τη Μήλο προς Σύρο Πέμπτη βράδυ και επιστροφή προς Μήλο-Κίμωλο την Παρασκευή ή προς Σέριφο-Σίφνο-Κίμωλο-Μήλο την Κυριακή.
6) Για πρώτη φορά υπάρχει η δυνατότητα σύνδεσης τρεις φορές την εβδομάδα της Σικίνου και της Φολεγάνδρου με τον Πειραιά μέσω Νάξου.
7) Επιτυγχάνεται για όλο το χρόνο η καθημερινή σύνδεση (εκτός της επιστροφής της Δευτέρας) της Σύρου με την Ίο και τη Σαντορίνη μέσω Πάρου (επιπλέον από τις απευθείας συνδέσεις).
8) Δυνατότητα συχνής σύνδεσης Σικίνου και Φολεγάνδρου μέσω Πάρου ή Νάξου από και προς τη Σύρο (επιπλέον των απευθείας συνδέσεων).
9) Ενισχύθηκε η σύνδεση Αμοργού - Σύρου 2 φορές την εβδομάδα (η σύνδεση Σύρου Αμοργού γίνεται από τις κύριες γραμμές).
Μέχρι και την Κυριακή 31/8, συμπεριλήφθηκαν όλα τα αιτήματα που υποβλήθηκαν από Δημάρχους, τον Δικηγορικό Σύλλογο Σύρου και την Ένωση Ποδοσφαιρικών Σωματείων Κυκλάδων. Επισημαίνεται ότι ο σχεδιασμός βασίστηκε στη λειτουργία δύο συμβατικών πλοίων με δυνατότητα μεταφοράς φορτηγών (ταχύτητας 15,5 μιλίων), ώστε να καλύπτεται και το μεταφορικό έργο. Εφόσον δρομολογηθούν ταχύπλοα πλοία με δυνατότητα μεταφοράς φορτηγών, εύλογα προκύπτει μείωση του χρόνου ταξιδιών. Εξάλλου, δεν αμφισβητήσαμε ποτέ τον όρο της προκήρυξης που επιτρέπει τη συμμετοχή στο διαγωνισμό τόσο συμβατικών όσο και ταχύπλοων πλοίων, όπως εσφαλμένα δημιουργήθηκε η εντύπωση.
Ενδεικτικό του μεγέθους της δουλειάς και της πολυπλοκότητας είναι ότι συγκεκριμένες παρατηρήσεις που στους πίνακες σημειώνονται με bold, τις συμπεριλάβαμε και υποβάλλαμε στη κυριολεξία τη τελευταία στιγμή στη συνεδρίαση του Σ.Α.Σ. της 2ας Σεπτεμβρίου, και αφορούσαν αιτήματα των Δημάρχων Ίου, Κιμώλου, Σίφνου και Άνδρου.
Έτσι αισθανόμαστε ικανοποιημένοι για το αποτέλεσμα που καταφέραμε, το οποίο πλην ενός αιτήματος για αύξηση υπάρχουσας σύνδεσης που δεν μπορούσε να ικανοποιηθεί, ενσωμάτωσε το σύνολο των ζητούμενων αιτημάτων.
Ευχαριστούμε θερμά τους Δημάρχους των νησιών για τη συνεργασία τους, χάρη στην οποία για πρώτη φορά καταρτίστηκε ένα τόσο ολοκληρωμένο σχέδιο.
Δυστυχώς η απόφαση του Σ.Α.Σ. είναι να παραμείνουν τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια με το παλαιό καθεστώς. Μετά την αρνητική αυτή εξέλιξη, ζητάμε να διασφαλιστούν οι διαδικασίες ώστε να επανέλθει άμεσα η δεύτερη γραμμή, έστω και με το παλαιό καθεστώς. Παράλληλα, καλούμε τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να αναλογιστούν τη ζημία που έχουν υποστεί πολίτες και επιχειρήσεις και να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό, ο οποίος πλέον θα έχει τετραετή διάρκεια.
Ζητάμε από το Υπουργείο, από τη στιγμή που θα υιοθετηθεί το σχέδιο των παλαιών ενδοκυκλαδικών δρομολογίων, να μην περιληφθεί η σύνδεση της Σύρου με την Κάρυστο, που δεν έχει ζητηθεί από κανένα φορέα των Κυκλάδων. Αν αυτή η ανάγκη υπάρχει, θα πρέπει αυτή η σύνδεση να μην επιβαρύνει τις ενδοκυκλαδικές γραμμές. Επιπλέον, προτείνουμε να εξεταστούν βελτιώσεις, όπως η αλλαγή στη σύνδεση της Σύρου με τις Δυτικές Κυκλάδες κάθε Τρίτη και Τετάρτη καθώς δεν εξυπηρετεί. Τέλος, αν και γνωρίζουμε ότι είναι δύσκολο, καλούμε το Υπουργείο να καταβάλει προσπάθεια να ενσωματώσει έστω και ένα εκ των παραπάνω σημείων που πέτυχε το σχέδιο του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, ώστε να περιοριστούν τα προβλήματα του υφιστάμενου, αναχρονιστικού σχεδιασμού.
Λυπούμαστε, διότι το τελικό σχέδιο που παραδώσαμε, ενώ κάλυπτε το σύνολο των αναγκών, τελικά δεν εισακούστηκε. Παρά ταύτα, το Επιμελητήριο Κυκλάδων θα συνεχίσει να παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις καθώς για εμάς παραμένει ζήτημα ζωτικής σημασίας και ως κορυφαίο θέμα για τα νησιά μας θα τεθεί προς συζήτηση στο Διοικητικό Συμβούλιο του Επιμελητηρίου Κυκλάδων.
Με εκτίμηση,
Γιάννης Ρούσσος
Πρόεδρος Επιμελητηρίου Κυκλάδων
Πρόεδρος Δικτύου Νησιωτικών Επιμελητηρίων Ευρωπαϊκής Ένωσης (INSULEUR)