ΤΑ ΝΕΑ ΜΑΣ

Διοργάνωση forum για την ακτοπλοΐα από τον HATTA

Έρχονται καλύτερες μέρες;

05/04/2007 πηγή: ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΚΥΚΛΑΔΩΝ


Με θέμα «Η ποιοτική Ακτοπλοΐα αποτελεί προϋπόθεση και μοχλό ανάπτυξης για τον Τουρισμό μας» διοργανώθηκε από τον Σύνδεσμο των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (περισσότερο γνωστός ως HATTA) τη Δευτέρα 05 Μαρτίου ένα καίριο forum για το παρόν και το μέλλον της Ελληνικής Ακτοπλοΐας, στο οποίο το Επιμελητήριο Κυκλάδων ήταν ανάμεσα στους συν-διοργανωτές.

 

Στο forum - το οποίο διεξήχθη στην αίθουσα συνεδρίων του ΟΛΠ - παρευρέθηκε μεγάλος αριθμός εκπροσώπων του τουριστικού, ναυτιλιακού και επιχειρηματικού κόσμου, ενώ εξίσου μεγάλη ήταν και η συμμετοχή εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης κυρίως από τη νησιωτική περιφέρεια.

 

Στόχος της εκδήλωσης ήταν η ανάδειξη της σημασίας της ποιοτικής ακτοπλοΐας ως βασικής προϋπόθεσης για την τουριστική και ευρύτερη οικονομική ανάπτυξη των νησιών αλλά και της συνεισφοράς που μπορεί ο Τουρισμός να έχει στην βελτίωση της ποιότητας της ακτοπλοϊκής μεταφοράς ως ζωτικού συγκοινωνιακού αγαθού.

 

Για πρώτη φορά παρουσιάστηκαν και αναλύθηκαν όλες σχεδόν οι πτυχές του σημαντικού αυτού θέματος από άμεσα εμπλεκόμενους και αρμόδιους εκπροσώπους φορέων και εταιρειών που έθιξαν τόσο τα τρωτά σημεία όσο και τις ευκαιρίες και δυνατότητες ανάπτυξης της Ελληνικής Ακτοπλοΐας.

 

Στην κατάμεστη αίθουσα του ΟΛΠ, ο πρόεδρος του ΗΑΤΤΑ κ. Γιάννης Ευαγγέλου καλωσόρισε τους παρευρισκόμενους και αναφέρθηκε στο γεγονός ότι, εκτός από την ζωτική σημασία της σαν συγκοινωνιακού μέσου, η ακτοπλοΐα, αποτελεί και εργαλείο για την ανάπτυξη του τουρισμού των νησιών και των παράκτιων περιοχών.

 

Στη συνέχεια, τις εργασίες του forum χαιρέτισαν ο Γ.Γ. Λιμένων & Λιμενικής Πολιτικής του Υ.Ε.Ν. κ. Γιώργος Βλάχος και ο εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, βουλευτής κ. Τάκης Ρήγας, ενώ χαιρετισμό απέστειλε και ο Υπουργός Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Αριστοτέλης Παυλίδης.

 

Στον χαιρετισμό της, η Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης, κ. Φάνη Πάλη-Πετραλιά, τόνισε ότι η ποιότητα είναι το στοίχημα που πρέπει να βάλουμε για να κερδίσουμε στον Ελληνικό Τουρισμό και σε μεγάλο βαθμό, το μέλλον της ελληνικής τουριστικής ανάπτυξης στηρίζεται σε ένα σύγχρονο σύστημα θαλάσσιων μεταφορών με υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης πελατών.

 

Το πρώτο μέρος των εργασιών αφορούσε στα χαρακτηριστικά και τις πτυχές στις Θαλάσσιες Μεταφορές και στο πάνελ συμμετείχαν η κ. Μαρία Λεκάκου, Επίκουρος Καθηγήτρια του Τμήματος Ναυτιλίας & Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστήμιου Αιγαίου, ο κ. Γιάννης Μαλταμπές, Έπαρχος Άνδρου (αντικαθιστώντας τον Νομάρχη Κυκλάδων κ. Δημ. Μπάιλα), ο κ. Βαγγέλης Κούζιλος, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού, ο κ. Νικόλαος Μαράκης, Δήμαρχος Νάξου και Πρόεδρος Λ. Τ. Νάξου, ο κ. Μιχάλης Μυρσιλίδης, Μετεωρολόγος, ο κ. Δημήτρης Καλλιγέρης, Εκπρόσωπος των Ναυπηγείων Ελευσίνας και ο κ. Απόστολος Δημόπουλος, τουριστικός πράκτορας.

 

Το δεύτερο πάνελ ασχολήθηκε  με τις προοπτικές ανάπτυξης της Ελληνικής Ακτοπλοΐας και αποτελούνταν από τους κ.κ. Αλέξανδρο Παναγόπουλο, πρόεδρο του High Level Passenger Ferry Group of the E. C. Ship-owners Associations, Alfred Baird, Prof Head, Maritime Research Group, Napier University Transport Research Institute, Γεράσιμο Στρίντζη, Δ/ντα Σύμβουλο της Hellenic Seaways, Μιχάλη Σακέλλη, πρόεδρο της Ένωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας και Δ/ντα Σύμβουλο της Blue Star Ferries και Μανώλη Γαλανάκη, τουριστικό πράκτορα και Μέλος του Δ.Σ. της ΑΝΕΚ.

 

Συνοπτικά, τα θέματα που αναπτύχθηκαν στο forum ήταν:  

  • Η κατάσταση, η επάρκεια και η καταλληλότητα του Ακτοπλοϊκού στόλου
  • Οι τεχνικές και θεσμικές πτυχές των απαγορευτικών απόπλου
  • Οι ελλείψεις και οι ανάγκες σε λιμενικές και άλλες υποδομές
  • Οι ανάγκες μεταρρυθμίσεων σε θεσμικό επίπεδο
  • Οι άγονες γραμμές, η εξυπηρέτησή και η χρηματοδότησή τους
  • Το θεσμικό πλαίσιο της Ε.Ε. οι περιορισμοί και οι δυνατότητες που παρέχει
  • Η εποχικότητα και η δυνατότητες επιμήκυνσης της Τουριστικής Κίνησης
  • Οι προϋποθέσεις πλήρους αξιοποίησης της ακτοπλοϊκής μεταφοράς στον τουρισμό
  • Το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών και οι σύγχρονες ανάγκες

Μετά το πέρας των εισηγήσεων, οι εκπρόσωποι των Επιμελητηρίων Κυκλάδων και Δωδεκανήσου κ.κ. Γιάννης Ρούσσος και Χρήστος Σπανός πραγματοποίησαν παρεμβάσεις βαρύνουσας σημασίας, καθώς μιλούσαν υπό το πρίσμα της νησιωτικής επιχειρηματικότητας.

 

Στην τοποθέτησή του, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων κ. Γιάννης Ρούσσος έκανε μια αποτίμηση σε όσα είπαν όλοι οι εισηγητές, δίνοντας ιδιαίτερο βάρος σε τρεις τοποθετήσεις:

 

  1. Σχολιάζοντας όσα είπε ο μετεωρολόγος κ. Μιχάλης Μυρσιλίδης, τόνισε την ανάγκη αναθεώρησης του ισχύοντος καθεστώτος απαγόρευσης απόπλου (το γνωστό σε όλους «απαγορευτικό»), που δημιουργεί σημαντικά προβλήματα στη διεξαγωγή των συγκοινωνιών, πολλές φορές χωρίς ιδιαίτερο λόγο.Επίσης, καλωσόρισε την αναγγελία του κ. Μυρσιλίδη για εκσυγχρονισμό του τεχνολογικού εξοπλισμού της Ε.Μ.Υ., εκφράζοντας την ελπίδα του ο υπερσύγχρονος αυτός εξοπλισμός να χρησιμοποιηθεί στο μέγιστο των δυνατοτήτων και να μην αποτελέσει ακόμα μια κενή επένδυση, διατηρώντας τη σημερινή κατάσταση της μέτριας σε ποσότητα και ποιότητα πληροφόρησης. Τέλος, ο κ. Ρούσσος ανέφερε ως παραδείγματα γνωστές ιστοσελίδες (προερχόμενες κυρίως από τις Η.Π.Α.), οι οποίες, χρησιμοποιώντας δεδομένα από ελληνικούς μετεωρολογικούς σταθμούς, εκδίδουν δελτία με προγνώσεις έως και 10 ημερών με πολύ ακριβή - τις περισσότερες φορές - αποτελέσματα, δημιουργώντας εύλογα υποψίες για την απόδοση της Ε.Μ.Υ.
  2. Αναφερόμενος στην άκρως διαφωτιστική εισήγηση του καθηγητή Alfred Baird, ο κ. Ρούσσος είπε ότι το παράδειγμα της Σκωτίας επιβεβαιώνει την άποψη του Επιμελητηρίου Κυκλάδων ότι μπορεί να υπάρξει ένα βιώσιμο και λειτουργικό ακτοπλοϊκό μοντέλο, το οποίο να βασίζεται, εν μέρει, σε κρατική στήριξη.
  3. Σχολιάζοντας, τέλος, τις τοποθετήσεις των εκπροσώπων των ακτοπλοϊκών εταιρειών, διευκρίνισε ότι, ναι μεν η άγονη γραμμή θα πρέπει να αποτελεί υπόθεση του κράτους, αλλά και οι εταιρείες θα πρέπει να αναπτύξουν πολιτικές που θα σέβονται τους νησιώτες, καθώς αυτοί αποτελούν τον κορμό της πελατειακής βάσης τους.

Τη ροή των εισηγήσεων συντόνιζαν ο δημοσιογράφος κ. Δ. Καπράλος και ο κ. Γ. Λιναρδάκης, Αρχιπλοίαρχος Π.Ν. ε.α., οι οποίοι, μαζί με τον πρόεδρο του ΗΑΤΤΑ κ. Γιάννη Ευαγγέλου συνόψισαν τα συμπεράσματα των εργασιών κλείνοντας τον κύκλο των εισηγήσεων και δίνοντας βήμα στους παρευρισκομένους να τοποθετηθούν.

 

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε και το κομμάτι των ερωτήσεων του 2ου πάνελ κατά το οποίο οι εκπρόσωποι των Ακτοπλοϊκών εταιρειών δέχθηκαν καίρια και δύσκολα ερωτήματα κυρίως από εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης των νησιών του Αιγαίου.

 

Πάντως, η γενική εντύπωση που άφησε η διοργάνωση ήταν εξαιρετική και όλοι οι παρευρισκόμενοι - κράτος, φορείς και εταιρείες - «αγκάλιασαν» την πρωτοβουλία αυτή του ΗΑΤΤΑ, δηλώνοντας ότι οι καιροί έχουν ωριμάσει και είναι παραπάνω από αναγκαία μια γενναία και καλά μελετημένη αναδιαμόρφωση του ακτοπλοϊκού τοπίου.

 

Τα συμπεράσματα του Forum

 

Την Τρίτη 13 Μαρτίου παρουσιάστηκαν σε συνέντευξη τύπου στο ξενοδοχείο Esperia Palace τα συμπεράσματα του Forum για την Ακτοπλοΐα, τα οποία έδειξαν ότι χρειάζεται:

  • Η επιτάχυνση της εκτέλεσης μεγάλων λιμενικών έργων εκσυγχρονισμού παράλληλα με την εξεύρεση λύσεων που μπορούν να λειτουργήσουν με τις υπάρχουσες υποδομές
  • Η θεσμοθέτηση ρυθμίσεων που θα βελτιώσουν τη λειτουργία και την αποτελεσματικότητα των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων ιδιαίτερα όσον αφορά έργα και παρεμβάσεις μικρής κλίμακας
  • Ο συντονισμένος σχεδιασμός για την βελτίωση των χερσαίων υποδομών πρόσβασης στα λιμάνια οι οποίες πρέπει να αναπτύσσονται παράλληλα με την κίνηση κάθε λιμανιού
  • Ο ριζικός ανασχεδιασμός του ακτοπλοϊκού δικτύου με βάση τα νέα δεδομένα της αγοράς και τις πραγματικές μεταφορικές ανάγκες των νησιών
  • Η δημιουργία ενός «ευφυούς» δικτύου ανταποκρίσεων και ακτοπλοϊκών συνδέσεων που θα καλύπτουν με προδιαγεγραμμένους όρους συχνότητας και ποιότητας υπηρεσιών τις ανάγκες των άγονων γραμμών και τις ενδονησιωτικές συνδέσεις
  • Η συνεχής, δυναμική και μαχητική παρέμβαση στην Ε.Ε. για την αύξηση των πόρων που διατίθενται για την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών αλλά και για την παροχή κινήτρων για τη ναυπήγηση νέων πλοίων
  • Η εξάλειψη των «άστοχων» απαγορευτικών απόπλου, τόσο μέσω του εκσυγχρονισμού του κανονιστικού πλαισίου όσο και μέσω της βελτίωσης των τεχνικών μέσων και υποδομών
  • Η δημιουργία ενός κεντρικού φορέα που θα αναλάβει τον συντονισμό όλων των ενδιαφερόμενων πλευρών και θα αναδείξει τις βέλτιστες λύσεις και πρακτικές