ΕΙΔΗΣΕΙΣ / ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ / ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ / ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΩΝ

Ποιες κατηγορίες υποχρεώσεων πρέπει να παρακολουθεί ανελλιπώς η επιχείρηση;

10/02/2016 πηγή: ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΚΥΚΛΑΔΩΝ


Η επιχείρηση, για να λειτουργεί ομαλά, πρέπει να μεριμνά για την εξυπηρέτηση του συνόλου των υποχρεώσεών της.

Πριν αναλύσουμε τις επιμέρους κατηγορίες υποχρεώσεων που η επιχείρηση καλείται να εξοφλήσει, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η σημαντικότερη ίσως υποχρέωση είναι να γίνει συνειδητή και μελετημένη ιεράρχηση αυτών των υποχρεώσεων.

Η προτεραιοποίηση της εξόφλησης των υποχρεώσεων αφενός μεν δίνει στην επιχείρηση τη δυνατότητα να χειριστεί ενεργητικά και εστιασμένα τη διαθέσιμη ρευστότητα, αφετέρου δε μειώνει τον κίνδυνο σημαντικών επιπτώσεων, που πιθανόν να επέλθουν στη λειτουργία της εάν παραληφθεί η εξόφληση κάποιας σημαντικής υποχρέωσης. Οι προτεραιότητες πρέπει να αποφασίζονται περιοδικά, λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες που επικρατούν κάθε φορά.

Οι σημαντικότερες από τις υποχρεώσεις μιας επιχείρησης, ανεξάρτητα από τον τομέα δραστηριοποίησής της, το μέγεθός της και τη νομική της μορφή, είναι:

  • Υποχρεώσεις προς προμηθευτές. Ανάλογα με τη φύση της δραστηριότητας και το μοντέλο λειτουργίας κάθε επιχείρησης, η σπουδαιότητα κάθε προμηθευτή ποικίλει.
  • Υποχρεώσεις προς το Δημόσιο και τους Ασφαλιστικούς Οργανισμούς. Η κρισιμότητα της παράλειψης κάποιας υποχρέωσης αυτής της κατηγορίας ποικίλει ανάλογα με την φύση της και το ύψος της.
  • Υποχρεώσεις προς τις τράπεζες. Η κατηγορία αυτή αποτελεί αντικείμενο όχι μόνο των διμερών συμβάσεων που υπογράφει η επιχείρηση με την τράπεζα αλλά και του θεσμικού και νομικού πλαισίου, το οποίο, ειδικά το τελευταίο διάστημα, διαρκώς εμπλουτίζεται και ανανεώνεται.
  • Υποχρεώσεις προς τους εργαζόμενους. Οι υποχρεώσεις αυτές πιθανόν να μην εξαντλούνται στην καταβολή του μισθού τους. Υπάρχει πάντα η ηθική υποχρέωση της επιχείρησης να διατηρήσει – μέσω της δικής της βιωσιμότητας – τις θέσεις εργασίας που απασχολεί.
  • Τυχόν υποχρεώσεις προς πελάτες αλλά και την τοπική κοινωνία.