Επαρκής σύνδεση, ζωή στα νησιά

Τη δυνατότητα να απολαμβάνουν επαρκή ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ τους, με την πρωτεύουσα του νομού, καθώς και με το λιμάνι του Πειραιά επισημαίνουν οι έπαρχοι νησιών από τις Κυκλάδες μέσω των τοποθετήσεών τους στην εφημερίδα, οι οποίες αποτέλεσαν επί της ουσίας και τις προτάσεις τους στην ημερίδα προ της συνεδρίασης του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών στη Νάξο.

Σύμφωνα με όσα τονίζουν, η ανάπτυξη των νησιών, ο τουρισμός καθώς όμως και η παραμονή των νησιωτών στους τόπους τους προϋποθέτει ένα δίκτυο ακτοπλοϊκών γραμμών που θα εξασφαλίζει τη μετακίνηση κατοίκων κι επισκεπτών, σε έναν χώρο του οποίου η γεωγραφική ασυνέχεια ως ιδιαίτερο χαρακτηριστικό έχει γεννήσει πολλές συζητήσεις με δεδομένα τα ανοικτά ζητήματα που απασχολούν τα νησιά σε επίπεδο σύνδεσης, υποδομών κι εξυπηρέτησης γενικότερα.

Επί των συγκεκριμένων θεμάτων (θεσμικό πλαίσιο και ακτοπλοϊκές γραμμές) αναφέρθηκαν οι έπαρχοι Πάρου, Νάξου, Άνδρου και Τήνου, Κώστας Μπιζάς, Γιάννης Μαργαρίτης, Δημήτρης Λοτσάρης και Γιάννης Γιαγιάς αντίστοιχα.

Κ. Μπιζάς: Καθημερινή σύνδεση με πρωτεύουσα και νησιά με διεθνή αεροδρόμια

Ιδιαίτερα αναλυτικός υπήρξε ο έπαρχος Πάρου – Αντιπάρου, Κώστας Μπιζάς, ο οποίος θίγοντας αρχικά την απαίτηση επαρκούς ακτοπλοϊκής κάλυψης των νησιών, εξήγησε πως, αυτή η ανάγκη προκύπτει τόσο λόγω των μονίμων κατοίκων, όσο όμως και λόγω του τουρισμού. “Ο τουρισμός είναι η κύρια πηγή πλούτου για τα νησιά μας, ειδικά μετά το 1970 οπότε και σταμάτησε η μετανάστευση των νησιωτών προς τα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας μας και του εξωτερικού. Η ακτοπλοΐα έχει συμβάλει τα μέγιστα στην ανάπτυξη του τουρισμού και τα νησιά που έχουν τακτικότερα δρομολόγια και εξυπηρετούνται από μεγάλα και σύγχρονα πλοία προφανώς έχουν και την μεγαλύτερη τουριστική κίνηση” σημείωσε χαρακτηριστικά, επικεντρώνοντας την προσοχή του σε μία σειρά από θέματα.

Σχετικά με τις λιμενικές υποδομές, τόνισε πως, “Το αρμόδιο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιώτικης Πολιτικής σε συνεργασία με τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία θα πρέπει να βελτιώσουν τις λιμενικές υποδομές όπως ενδεικτικά, τους χώρους αναμονής επιβατών, την ασφάλεια των λιμένων κλπ, εξηγώντας παράλληλα πως, η αναβάθμισή τους βοηθά στην καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.

Όσον αφορά στο κύριο θέμα της ακτοπλοϊκής διασύνδεσης με τη Σύρο, ο έπαρχος Πάρου πρόσθεσε πως, “Υπάρχει ανάγκη καθημερινής διασύνδεσης όλων των νησιών με την πρωτεύουσα των Κυκλάδων διότι εκεί βρίσκονται το Νομαρχιακό Νοσοκομείο, το Δικαστήριο, Διοικητικές Υπηρεσίες κ.α” ενώ σχετικά με τη σύνδεση των νησιών της Μυκόνου και της Σαντορίνης, όπως εξήγησε, η δυνατότητα καθημερινής σύνδεσης, ενισχύει την τουριστική περίοδο, καθώς εκεί υφίστανται και λειτουργούν τα αεροδρόμια που υποδέχονται διεθνείς αφίξεις. Σύμφωνα με όσα επεσήμανε, “έτσι θα μπορέσουν και τα υπόλοιπα νησιά να διευρύνουν την περίοδο λειτουργίας τους”.

Οργάνωση, ελεγχόμενη ταχύτητα προσέγγισης και απεργίες

Ζήτημα που κατά καιρούς έχει απασχολήσει έντονα την επικαιρότητα είναι και το θέμα της ταχύτητας των πλοίων, τα οποία προσεγγίζουν στα λιμάνια των νησιών. “Είναι αναγκαίο τα ταχύπλοα να εισέρχονται με ελεγχόμενη ταχύτητα στα λιμάνια ώστε να μην δημιουργούν επικίνδυνες καταστάσεις στους λουόμενους” σχολίασε μεταξύ άλλων ο κ. Μπιζάς, αναφερόμενος στη συνέχεια στο θέμα των ωρών αναχώρησης από τον Πειραιά. “Θα ήταν στην σωστή κατεύθυνση να υπάρξει ένας σχεδιασμός ώστε να μην φτάνουν στα λιμάνια των νησιών μας συγχρόνως δύο ή περισσότερα πλοία διότι οι οδικές υποδομές των περισσότερων χερσαίων λιμενικών ζωνών δεν είναι ικανές να εξυπηρετήσουν τα εκατοντάδες αυτοκίνητα που αποβιβάζονται συγχρόνως την ίδια χρονική στιγμή” διευκρίνισε, τονίζοντας παρακάτω και την ανάγκη έγκαιρης γνωστοποίησης των ακτοπλοϊκών δρομολογίων στο διαδίκτυο.

Από την πλευρά του δεν άφησε ασχολίαστο και το ζήτημα των απεργιών, οι οποίες όπως εξήγησε αποκόπτουν τον νησιώτικο χώρο από την υπόλοιπη Ελλάδα. “Οι συχνές απεργίες της ΠΝΟ προκαλούν ταλαιπωρία στους τουρίστες, δυσφημούν την χώρα, απομονώνουν τους νησιώτες κ.α.” δήλωσε κατηγορηματικά, λέγοντας παράλληλα πως, “Κατά την άποψη μου θα πρέπει να υπάρχει άλλος τρόπος διεκδίκησης των δικαιωμάτων των ναυτεργατών και όχι να χρησιμοποιούν ως ομήρους τους κατοίκους και τους επισκέπτες των νησιών”.

Λειτουργία λιμένων

Στο επίκεντρο όσων σχολίασε ο κ. Μπιζάς βρέθηκε και το θέμα της λειτουργίας των λιμένων (master plan). Μεταξύ άλλων, ο ίδιος έδωσε έμφαση στο ότι, “Δεν πρέπει να συνυπάρχουν στα κεντρικά λιμάνια των νησιών μας επιβατικές και εμπορικές δραστηριότητες (αδρανή υλικά, γκαζάδικα κ.α)”, εξηγώντας πως, “Για τον παραπάνω λόγο πιστεύω ότι δεν πρέπει στα υπό σύνταξη master plan των μικρών λιμένων των νησιών μας να χωροθετούνται ταυτόχρονα επιβατικές και εμπορικές δραστηριότητες”. Όπως χαρακτηριστικά σημείωσε άλλωστε, “Το λιμάνι κάθε νησιού είναι η βιτρίνα της πατρίδας μας οπότε επιβάλλεται να πληρούνται οι βασικές προϋποθέσεις για την σωστή - αξιοπρεπή υποδοχή των επισκεπτών μας αλλά και για την περιβαλλοντική προστασία της κάθε περιοχής”.

Σχετικά με το ζήτημα του επανασχεδιασμού των λιμένων που βρίσκονται εκτός οικισμών, ο κ. Μπιζάς υπήρξε σαφής, αναφέροντας πως, “Υπάρχει ανάγκη επανασχεδιασμού νέων λιμένων και οδικών αξόνων από τεχνοκράτες - λιμενολόγους και ειδικά στελέχη των συναρμόδιων Υπουργείων (με την ένταξη και χρηματοδότηση τους από Ευρωπαϊκά προγράμματα), ώστε να αποσυμφορηθούν οι ιστορικοί και παραδοσιακοί οικισμοί όσων νησιών δεν μπορούν ν' ανταποκριθούν στις σημερινές ανάγκες που έχουν δημιουργήσει τα μεγαλύτερα πλοία”.

Δ. Λοτσάρης: Έμφαση στην επικοινωνία με Σύρο και Δυτικές Κυκλάδες

Λιτός, πλην όμως περιεκτικός υπήρξε στην αναφορά του και ο έπαρχος Άνδρου, Δημήτρης Λοτσάρης όσον αφορά στην ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών και κυρίως, της Άνδρου με την πρωτεύουσα του νομού, τη Σύρο. Ειδικότερα, στην τοποθέτησή του έθιξε αρχικά το θέμα των υποδομών των λιμένων και του σωστού προγραμματισμού των δρομολογίων” ενώ παράλληλα, ανέδειξε το σοβαρό πρόβλημα της σπηλαίωσης της βόρειας προβλήτας του λιμένα του Γαυρίου. Επίσης, αναφέρθηκε στο σοβαρό ζήτημα της διασύνδεσης της Άνδρου με το διοικητικό κέντρο καθώς και με τα νησιά των Δυτικών Κυκλάδων, καταθέτοντας συγκεκριμένη πρόταση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων. Από την πλευρά του, ζήτησε: α. Την επέκταση του δρομολογίου Άνδρος – Τήνος – Μύκονος με τη Σύρο, τις ημέρες Κυριακή και Δευτέρα, β. την τροποποίηση του δρομολογίου Άνδρος – Σύρος – Τήνος και γ. τη σύνδεση με τις Δυτικές Κυκλάδες, μέσω της σύνδεσης δύο επιδοτούμενων ενδοκυκλαδικών γραμμών, με αφετηρία και τερματισμό την Άνδρο.

Γ. Μαργαρίτης: Μεγάλο ζήτημα τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια

Σε καλύτερο επίπεδο από αρκετά νησιά βρίσκεται η Νάξος καθώς και οι Μικρές Κυκλάδες, σύμφωνα με όσα επεσήμανε ο έπαρχος Νάξου, Γιάννης Μαργαρίτης. Όπως χαρακτηριστικά εξήγησε, “Οι Μικρές Κυκλάδες με τη Νάξο, κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, έχουν ικανοποιητική επικοινωνία. Καθημερινά έχουμε σύνδεση με το πλοίο “Σκοπελίτης” και έξι φορές την εβδομάδα με πλοίο της Blue Star Ferries” ενώ σημείωσε πως, “Μία φορά την εβδομάδα, επίσης επικοινωνούν με το επιδοτούμενο δρομολόγιο των ενδοκυκλαδικών γραμμών”. Ωστόσο, σταθερό αίτημα των συγκεκριμένων νησιών και ειδικότερα της Νάξου, αποτελεί η σύνδεση με τα νησιά που διαθέτουν αεροδρόμια διεθνών αφίξεων. “Αυτό που επιθυμούμε είναι τη σύνδεσή τους με τη Σαντορίνη και τη Μύκονο (λόγω του μεγάλου αεροδρομίου που έχουν αυτά τα νησιά), καλύτερη ενδοκυκλαδική σύνδεση και περισσότερα δρομολόγια κατά τους χειμερινούς μήνες” σχολίασε στις δηλώσεις του, λέγοντας σε γενικές γραμμές πως, “Πιστεύω, γενικά, ότι, τόσο οι κάτοικοι όσο και οι επισκέπτες της Περιφερειακής μας Ενότητας, ειδικά την τουριστική περίοδο, είναι αρκετά ευχαριστημένοι από την επικοινωνία με την ηπειρωτική Ελλάδα”. Μιλώντας πιο αναλυτικά για το θέμα της ακτοπλοϊκής επικοινωνίας κι εστιάζοντας στο ζήτημα που ενδιαφέρει τους νησιώτες του επαρχείου του, συμπλήρωσε πως, “Η σύνδεση μεταξύ των νησιών υστερεί γιατί τα δύο υπάρχοντα πλοία που πραγματοποιούν τα επιδοτούμενα δρομολόγια δεν καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες για επικοινωνία των νησιών μεταξύ τους και με τη Σύρο”.

Από το περιεχόμενο της ατζέντας του, δεν έλειψε δε και η μνεία στις υποδομές, με τον ίδιο να σημειώνει πως, απαιτούνται βελτιώσεις συνολικά στα λιμάνια του νομού, “έτσι ώστε αυτά να δέχονται σύγχρονα πλοία και να αναπτυχθεί ο τουρισμός της κρουαζιέρας”. Ολοκληρώνοντας την αναφορά του, τόνισε πως, μείζονος σημασία ζήτημα αποτελεί η ασφάλεια, λέγοντας πως, “Πολύ σημαντικό είναι η ασφάλεια. Απαραίτητα, πρέπει να εφαρμοστεί το ISPS στα λιμάνια μας γιατί είναι οι πύλες εισόδου μας”.

Τέλος, ο κ. Μαργαρίτης ως υπεύθυνος Αθλητισμού της Νάξου που υπήρξε στο παρελθόν και φυσικά τώρα ως αντιπεριφερειάρχης Αθλητισμού του Νοτίου Αιγαίου, αιτήθηκε τη “δωρεάν μεταφορά των αθλητών των νησιών μας με τα ενδοκυκλαδικά επιδοτούμενα δρομολόγια”.

Γ. Γιαγιάς: Στο προσκήνιο η σύνδεση με Θεσσαλονίκη και Κρήτη

Με συγκεκριμένα αιτήματα και παρατηρήσεις συμμετείχε στην ημερίδα και ο έπαρχος Τήνου, Γιάννης Γιαγιάς, ο οποίος δεν παρέλειψε να εκφράσει την ικανοποίησή του για την εξυπηρέτηση που παρέχει η Blue Star Ferries. “Ευχαριστούμε την Blue Star Ferries για τα χειμερινά δρομολόγια καθώς η σύνδεση της Τήνου δεν συνάντησε κανένα πρόβλημα και δεν είχε καμία διακοπή και μάλιστα οι νησιώτες απόλαυσαν καλά πλοία όπως το Blue Star Patmos” σχολίασε σε πρώτο επίπεδο, λέγοντας όμως πως, διαμαρτύρεται “για την προγραμματισμένη περικοπή δρομολογίων κατά το καλοκαίρι για την Τήνο (δρομολόγιο Σύρος – Μύκονος)”, τονίζοντας πως, είναι μία παρατήρηση που πρέπει να τη λάβουν υπόψιν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Σχετικά με τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια, ο κ. Γιαγιάς ανέφερε πως, “Δεν ζήτησα επιπλέον δρομολόγια για την Τήνο, αλλά αιτήθηκα να βελτιωθούν οι αφιξοαναχωρήσεις των πλοίων και να υπάρξει συνέπεια, καθώς το νησί έχει αρκετή κίνηση σε αυτά τα δρομολόγια”. Αναδεικνύοντας το ανοικτό θέμα της μη συνεπούς εκτέλεσης των εν λόγω δρομολογίων, από την πλευρά του επεσήμανε και το θέμα της επικοινωνίας της Τήνου με τις Δυτικές Κυκλάδες, λέγοντας πως θα ήταν χρήσιμο να υπάρξει δρομολόγιο κι “εκτός του προγραμματισμένου κάθε Τετάρτη”.

Στο προσκήνιο της συζήτησης, ο έπαρχος Τήνου έφερε και το θέμα της σύνδεσης με Θεσσαλονίκη και Κρήτη. “Πριν μερικά χρόνια οι Κυκλάδες είχαν σύνδεση με Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο. Αυτό το δρομολόγιο είχε αυξημένη κίνηση το καλοκαίρι αλλά ήταν μειωμένη τον χειμώνα” σχολίασε, λέγοντας πως, θα πρέπει να εξετάσουν το αίτημα οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, ώστε, “αν όχι 9 μήνες, τουλάχιστον για το καλοκαίρι να ενισχυθεί η τουριστική κίνηση”. Όπως σημείωσε, “το νησί μας έχει προσκυνητές και από Θεσσαλονίκη και από Ηράκλειο και θα ήταν μία θετική εξέλιξη”.

Ολοκληρώνοντας την αναφορά του, ο ίδιος εμφανίστηκε ικανοποιημένος από τη σύνδεση με τη Ραφήνα, λέγοντας μόνον πως, “καλό θα ήταν να μη γινόταν ταυτόχρονη αναχώρηση των πλοίων” ενώ τέλος, ζήτησε να εξετασθεί το αίτημα δρομολόγησης πλοίου που θα συνδέει την Τήνο με τη Σάμο μία φορά την εβδομάδα.

Δείτε επίσης στην ίδια κατηγορία