Για τις νησιωτικές επιχειρήσεις των Κυκλάδων, τα καταστήματα ηλεκτρονικής πώλησης (e-shop) είναι μια ενδιαφέρουσα λύση για να φέρουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους κοντά στους καταναλωτές. Ήδη τα ηλεκτρονικά καταστήματα και η διαδικτυακή δραστηριότητα νέων αλλά και υφιστάμενων επιχειρήσεων στην Ελλάδα, εμφανίζουν αξιόλογη άνοδο την τελευταία πενταετία λόγω των ευκολότερων και με μικρότερο κόστος διαδικασιών ίδρυσης τους, σε σχέση με μια επιχείρηση φυσικής παρουσίας, συμβατικά οργανωμένης με γραφεία ή/και κατάστημα με ανάλογο προσωπικό.
Σύμφωνα με την έρευνα που δημοσίευσε ο ιστότοπος www.ecommerce-europe.eu για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα το 2014:
- Από τα 5,9 εκατομμύρια Ελλήνων χρηστώνίντερνετ, τα 2,4 εκατ. πραγματοποίησαν αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops)
- Ο συνολικός τζίρος ανήλθε σε 3,9 δισ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 20,4% έναντι του 2013
- Το μέσο ποσό που διέθεσαν οι αγοραστές το 2014 για διαδικτυακές αγορές ήταν 1.624ευρώανάαγοραστή
- Η Ελλάδα κατέχει την 11η θέση (ηΜ. Βρετανία, η Δανία και η Αυστρία κατέχουν τις τρεις πρώτες θέσεις) μεταξύ των Ευρωπαϊκών χωρών, όσον αφορά στο ακαθάριστο εθνικό προϊόν (ΑΕΠ) του ηλεκτρονικού εμπορίου
- Η κατανομή στις πωλήσεις μεταξύ προϊόντων και υπηρεσιών στηνΕλλάδα ήταν 50%-50%
- Η συμμετοχή των ηλεκτρονικών πωλήσεων ανήλθε στο 2,9% επί του συνόλου των λιανικών πωλήσεων
Βασικά οικονομικά μεγέθη της κατηγορίας «ηλεκτρονικό κατάστημα» (e-shop) στην Ελλάδα |
Τα ανωτέρω ευρήματα συμφωνούν με αυτά της έρευνας της ΕΛΣΤΑΤ για τη χρήση του διαδικτύου «ΕΡΕΥΝΑ ΧΡΗΣΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΑΠΟ ΤΑ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΑ: 2014» και της έρευνας WEB ID της Focus Bari για το πώς χρησιμοποιούν οι Έλληνες το διαδίκτυο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τρεις χώρες με το πλέον ανεπτυγμένο online Business to Consumer (Β2C) εμπόριο Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Γερμανία καλύπτουν το 60% του Ευρωπαϊκού διαδικτυακού εμπορίου (372.7 δις. ευρώ).
Επίσης, σύμφωνα με την έρευνα της Focus Bari, το διάστημα Ιούνιος-Οκτώβριος 2015 το 25% των συμμετεχόντων στην έρευνα έκανε αγορές online. Αξίζει να σημειωθεί ότι η νεότερη και η μεγαλύτερη ηλικιακές ομάδες έκαναν διαδικτυακές αγορές, ενώ οι ηλικιακές ομάδες από 18 έως 44 ετών είναι αυτές που έκαναν τις περισσότερες. Κατά το εν λόγω διάστημα, ο μέσος όρος αγορών/αγοραστή ανήλθε σε 473 ευρώ κατά μέσο όρο δαπάνης. Οι τρεις κύριοι λόγοι (κριτήρια επιλογής) για τους οποίους οι Έλληνες καταναλωτές αγοράζουν προϊόντα ή/και υπηρεσίες στο διαδίκτυο είναι οι εξής:
- Να έχει καλές τιμές 36,9%
- Να δίνει ξεκάθαρους όρους για την αγορά/αλλαγή/επιστροφή του προϊόντος 37,8%
- Να ανήκει σε κάποιο γνωστό φορέα/κατάστημα/μάρκα (brand) 30,4%
- Να είναι εύκολο στη χρήση/πλοήγηση 33%
http://www.eltrun.gr/wp
Γενικώτερα για τους οι επισκέπτες/ταξιδιώτες των Ελληνικών νησιών και στις ηλικίες 18-54 ετών, το μεγαλύτερο ποσοστό τους, προέρχεται από χώρες με υψηλό βαθμό επέκτασης των διαδικτυακών (online) αγορών.Σε ποσοστό 70% περίπου, αυτές οι χώρες προέλευσης αντιστοιχούν και στον εθνικό μέσο όρο του εισερχόμενου τουρισμού.Οι επισκέπτες, στο μεγαλύτερο ποσοστό, διαθέτουν έξυπνα κινητά τηλέφωνα (smartphones)με σύνδεση στο διαδίκτυο. Οι επιχειρήσεις όμως των Κυκλάδων έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα με ένα δίκτυο e-shops, που να καλύπτει ανάγκες των επισκεπτών σε προϊόντα και υπηρεσίες και να προβάλλει τα τοπικά προϊόντα, και να επωφεληθούν από τη ραγδαία άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις για το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι απαραίτητο να δραστηριοποιηθούν και διαδικτυακά.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Eurostat (Μάιος 2015), το μερίδιο των διαδικτυακών (online) αγορών που κάνουν πολίτες μιας Ευρωπαϊκής χώρας από μια άλλη,βαίνει αυξανόμενο. Το 2014, το 15% όλων των Ευρωπαίων στην ΕΕ των 28 προέβη σε αγορές προϊόντων ή/και υπηρεσιών μέσω του ιντερνέτ, από πωλητές/επιχειρήσεις άλλης χώρας της ΕΕ, δηλ. αύξηση της τάξης του 25% σε σύγκριση με το 2013. Οι κυριότεροι λόγοι για αυτές τις διαδικτυακές αγορές στο εξωτερικό ήταν η πιο ανταγωνιστική τιμή, με ικανοποιητική σχέση ποιότητας/τιμής (valueformoney) όπως επίσης και οι δυνατότητες επιλογής από μια μεγάλη γκάμα αγαθών και υπηρεσιών. Οι διασυνοριακές αγορές εντός της ΕΕ ήταν το ίδιο υψηλές ακόμη και στις μικρότερες χώρες της ΕΕ, με περιορισμένη εγχώρια online προσφορά αγαθών, όπως το Λουξεμβούργο (65%) ή η Μάλτα (39%), ή σε χώρες μέλη με ισχυρούς περιφερειακούς ή γλωσσικούς δεσμούς με γειτονικές χώρες, όπως η Αυστρία (40%), η Φινλανδία (36%), η Δανία (36%) και το Βέλγιο (34%).Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι σε όλες σχεδόν τις χώρες, το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο αυξήθηκε σημαντικά το 2014, είναι βέβαιο ότι οι διασυνοριακές online αγορές θα είναι μια από τις κινητήριες δυνάμεις της ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ευρώπη.
Από πλευράς προϊόντων/υπηρεσιών που διακινούνται περισσότερο στα ηλεκτρονικά καταστήματα,αυτά αφορούν σε είδη ένδυσης και υπόδησης, ηλεκτρονικές συσκευές, βιβλία, χειροποίητα κοσμήματα ή είδη διακόσμησης για το σπίτι, εδέσματα γαστρονομίας (delicatessen), υπηρεσίες ελευθέρων επαγγελματιών καθώς και εκπτωτικά κουπόνια για διάφορες υπηρεσίες. Αντίστοιχα στην Ελλάδα παρουσιάζουν ανάπτυξη τα ηλεκτρονικά καταστήματα μικρών βιοτεχνιών παραδοσιακών εδεσμάτων, προϊόντων αγροτικών εκμεταλλεύσεων, βιολογικών ή μη. Με τον τρόπο αυτό προσφέρουν τη δυνατότητα στους καταναλωτές, σε όλη την Ελλάδα, να παραγγείλουν ακόμη και εδέσματα ή φρέσκα λαχανικά και φρούτα της αρεσκείας τους στις ποσότητες που επιθυμούν, με παράδοση στη διεύθυνση που ορίζουν, όπως π.χ. συμβαίνει με τα ακόλουθα e-shops:
http://www.greek-bees.com/
http://www.kalavrita-eshop.gr/
http://www.siniparxi.gr/
http://kefalinongefseis.gr/
http://www.frouto-apolausi.gr
http://www.biobox.gr/
http://www.oneshopforyou.gr/
Δείτε επίσης στην ίδια κατηγορία
- Για ποιους λόγους επιβάλλεται να προχωρήσω στον εκσυγχρονισμό της επιχείρησης μου;
- Υπάρχουν προγράμματα ενίσχυσης(επιδότησης) του εκσυγχρονισμού μικρών και μεσαίων μεταποιητικών μονάδων;
- Υπάρχουν προγράμματα ενίσχυσης (επιδότησης) του εκσυγχρονισμού μικρών και μεσαίων μονάδων Εμπορίου, Τουρισμού και Υπηρεσιών;
- Θα εξακολουθήσει να υπάρχει μέριμνα και στο μέλλον από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) για τις μεταποιητικές και λοιπές ΠμΕ και ΜμΕ;
- Για τον αγροδιατροφικό τομέα,ποια είναι τα προϊόντα με την ένδειξη ΠΟΠ, ΠΓΕ ή παραδοσιακά;
- Πώς γίνονται επισκέψιμα τα τυροκομεία.
- Ποια χαρακτηριστικά πρέπει να έχει ένα προϊόν για να πιστοποιηθεί ως ΠΟΠ, ΠΓΕ, παραδοσιακό;
- Πώς θα προωθήσω τα προϊόντα μου ως Ελληνικά παραδοσιακά προϊόντα (ΠΟΠ ΠΓΕ, παραδοσιακά);
- Ποιά είναι η διαδικασία πιστοποίησης (μέσω Agrocert ή άλλων οργανισμών);
- Γιατί η εφαρμογή συστημάτων ποιότητας θα βοηθήσει σε βάθος χρόνου την επιχείρηση μου;
- Πού πρέπει να αναζητήσω πληροφορίες για τα συστήματα ποιότητας;
- Τί είναι η εθνική τυποποίηση;
- Ποια είναι το οφέλη της εφαρμογής ενόςσυστήματος τυποποίησης;
- Πόσο απαραίτητη είναι η καινοτομία για τις επιχειρήσεις; Υποστηρίζεται από την Ε.Ε.;
- Με ποιες διαδικασίες μπορώ να δημιουργήσω ένα ηλεκτρονικό κατάστημα (e-shop);
- Τα προϊόντα ολοκληρωμένης διαχείρισης ήβιολογικής γεωργίας/κτηνοτροφίας φαίνεται ότι κερδίζουν έδαφος στην Αγορά. Ποιο είναι το πλαίσιο πιστοποίησης στο οποίο υπάγονται;
- Ποια είναι τα πλεονεκτήματα του ηλεκτρονικού καταστήματος;
- Είναι σημαντική η συσκευασία στο μάρκετινγκ; Που μπορώ να βρώ πληροφορίες για θέματα συσκευασίας προϊόντων;