Μη αντίληψη αναγκών του νησιωτικού χώρου

Παρά την ανακοίνωση για τη λήξη της απεργίας των ναυτικών, το Επιμελητήριο Κυκλάδων επιμένει στο αίτημα, ως προς την τήρηση των ρυθμίσεων του άρθρου 25 του ν. 4256, περί έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας, προκειμένου να διασφαλιστούν οι κάτοικοι των νησιών σε επόμενη ανάγκη.

Δεδομένου, ότι η άσκηση πίεσης προς την κεντρική κυβέρνηση, μέσω της κινητοποίησης, η οποία «παρέλυσε», αν όχι ολόκληρη τη χώρα, τουλάχιστον το νησιωτικό χώρο, η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ), αποφάσισε τη λήξη της απεργιακής της κινητοποίησης, από σήμερα τα ξημερώματα, εφιστώντας, ωστόσο την προσοχή στους ιθύνοντες, ώστε να προβούν σε άμεση εφαρμογή των δεσμεύσεών τους, ενώ επισημαίνει, πως μπορεί να υπήρξε παύση των κινητοποιήσεων, αλλά σε καμία περίπτωση δεν σταματά τον αγώνα.

Παρ’ όλα αυτά, το Επιμελητήριο Κυκλάδων, επιχειρώντας να καταστήσει σαφές στην πολιτεία, ότι η απομόνωση του νησιωτικού χώρου, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες, μπορεί να είναι καταστροφική για τα νησιά και τους κατοίκους τους, με επιστολή του προς τον Υπουργό Ναυτιλίας, κ. Θοδωρή Δρίτσα, υπενθυμίζει τη νομοθετική μέριμνα, για αντίστοιχες περιπτώσεις, μέσω του άρθρου 25 του ν. 4256, ο οποίος προβλέπει την παρέμβαση για έκτακτη ακτοπλοϊκή συγκοινωνία, προκειμένου να μην αποκόπτεται η εδαφική συνέχεια της χώρας και να διασφαλίζεται ο νησιωτικός χώρος.

Λύση της τρέχουσας απεργίας, εκ νέου κινητοποιήσεις στις 12 Νοεμβρίου

Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, η οποία συνήλθε το μεσημέρι της Πέμπτης, προκειμένου να εξετάσει και να εκτιμήσει την όλη κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί από τη συνέχιση, για δεύτερο 48ωρο, της πανελλαδικής απεργίας των πληρωμάτων των πλοίων όλων των κατηγοριών, αποφάσισε «πρώτα απ’ όλα να ευχαριστήσει τα πληρώματα των πλοίων και όλους τους ναυτεργάτες, οι οποίοι μαζικά, ύψωσαν το ανάστημά τους, μέσω της απεργιακής κινητοποίησης. Επιπλέον, αποφάσισε να ευχαριστήσει και τα λοιπά σωματεία που συγχρονίστηκαν με την απεργία της ΠΝΟ, αλλά και το επιβατικό κοινό για την πλήρη κατανόησή του στον αγώνα των ναυτικών.

Η Ομοσπονδία μέσω της ανακοίνωσής της εφιστά την προσοχή στην κυβέρνηση και ιδιαιτέρα στους αρμόδιους Υπουργούς να προβούν στην άμεση υλοποίηση των όσων και εγγράφως δεσμεύτηκαν.

Επίσης, επισημαίνεται, πως η «ΠΝΟ και σύσσωμος ο κλάδος των ναυτεργατών προειδοποιεί τους Υπευθύνους ότι ο αγώνας σαφώς και δεν σταμάτησε», καθώς όπως τονίζουν οι ναυτικοί, «τα λάβαρα κυματίζουν και δεν υποστέλλονται, τα προβλήματα είναι πολλά, είναι καυτά και ζητούν άμεσες και ουσιαστικές λύσεις.

Παράλληλα, δήλωσε πως νέα 24ωρη απεργία θα πραγματοποιηθεί στα πλαίσια των πανελλαδικών κινητοποιήσεων της ΓΣΕΕ, στις 12 Νοεμβρίου, διακηρύσσοντας, πως αν έως τότε δεν υπάρξουν ουσιαστικές λύσεις στα αιτήματα του ναυτικού κλάδου, θα υπάρξει περεταίρω κλιμάκωση των απεργιακών κινητοποιήσεων.

Αίτημα για από κοινού επανεξέταση αλλά εφαρμογή της νομοθεσίας

Επιχειρώντας να διασφαλίσει το δικαίωμα της μετακίνησης εντός της χώρας για τους νησιώτες, δεδομένου, ότι μία εκτεταμένη απεργιακή κινητοποίηση των ναυτικών θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο ακόμη και ανθρώπινες ζωές στο νησιωτικό χώρο, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, κ. Γιάννης Ρούσσος, απέστειλε αίτημα προς τον Υπουργό Ναυτιλίας, για την εφαρμογή της νομοθεσίας και την πρόβλεψη για έκτακτες ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, σε περίπτωση ανάγκης.

Όπως επεσήμανε ο κ. Ρούσσος, «μετά από την παραίτηση των τελευταίων κυβερνήσεων από κάθε αξίωση που σχετίζεται με τη νησιωτικότητα, αλλά και την απογύμνωση των νησιών από δομές Υγείας, Παιδείας και Υπηρεσιών, έχοντας υπερβεί κάθε ψυχολογικό όριο, ζούμε άλλη μια κατάσταση αποκλεισμού για τέταρτη ημέρα, γεγονός που δείχνει την αδυναμία ή την άρνηση των κυβερνήσεων να κατανοήσουν την σημασία της διατήρησης της εδαφικής μας συνοχής».

Υπογράμμισε, μάλιστα, πως το Επιμελητήριο Κυκλάδων κατέβαλε προσπάθειες, ώστε «να αποφευχθούν τα ακραία και απίστευτα γεγονότα που συνέβησαν σε βάρος των κοινωνιών, της υγείας, της τροφοδοσίας και των τοπικών οικονομιών των νησιών, προτείνοντας την πρόβλεψη πλοίων και προσωπικού ασφαλείας».

Σύμφωνα με τον πρόεδρο, προκειμένου να προστατευθούν τα νησιά από αποκλεισμούς και το δικαίωμα των πολιτών τους να ασκούν τις συνταγματικές τους ελευθερίες, αλλά παράλληλα, αναγνωρίζοντας από την άλλη πλευρά το δικαίωμα των εργαζόμενων να διεκδικούν τα δικαιώματά τους και έπειτα από σειρά παρεμβάσεων, «το 2014 ψηφίστηκε ο νόμος 4256, στο άρθρο 25 του οποίου, προβλέπονται ρυθμίσεις για τη διασφάλιση της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας».

Συγκεκριμένα, στο άρθρο 25, αναφέρονται τα εξής:

1. «Για τη διασφάλιση της συνοχής του νησιωτικού χώρου και της εδαφικής συνέχειας της χώρας, όταν διακόπτεται η τακτική ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ των ηπειρωτικών λιμένων και των νησιών, για λόγους οι οποίοι δεν οφείλονται σε ανωτέρα βία ή απαγόρευση απόπλου, εφαρμόζεται πρόγραμμα δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας».

2. «Το πρόγραμμα δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας εκτελείται από πλοία τα οποία είναι ήδη δρομολογημένα και περιλαμβάνει συνδέσεις, οι οποίες εξυπηρετούνται από δρομολογημένα, κατά την τρέχουσα δρομολογιακή περίοδο, πλοία».

3. «Τα πλοία και τα πληρώματά τους υποχρεούνται στην εκτέλεση του προγράμματος δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας».

4.α. «Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου μετά από εισήγηση του ΣΑΣ, το οποίο συγκαλείται εκτάκτως, μετά από την παρέλευση τριών ημερών από τη διακοπή της τακτικής ακτοπλοϊκής σύνδεσης, όταν προκύπτει επείγουσα κοινωνική ανάγκη ή ανάγκη η οποία μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία, καθορίζονται τα εξής:

αα. το πρόγραμμα δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας,

αβ. τα πλοία τα οποία θα εξυπηρετούν τα δρομολόγια, με την επιφύλαξη του δικαιώματος του πλοιοκτήτη για αντικατάσταση πλοίου,

αγ. ο αριθμός και η συχνότητά των δρομολογίων ανά κατεύθυνση, που δεν υπερβαίνει το 1/3 των τακτικών δρομολογίων, καθώς και το χρονικό σημείο από το οποίο τίθεται σε εφαρμογή το πρόγραμμα, το οποίο προσδιορίζεται ανάλογα με τις ανάγκες της χειμερινής και της θερινής περιόδου».

β. «Το πρόγραμμα δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να υποκαθιστά τις συνθήκες τακτικής και ομαλής ακτοπλοϊκής σύνδεσης ούτε να υπερβαίνει τον ένα μήνα».

Όπως επεσήμανε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου, «έχοντας υπόψη τις διατάξεις του νόμου, θεωρήσαμε ότι το βράδυ της 4ης Νοεμβρίου (τρίτης ημέρας διακοπής των ακτοπλοϊκών συνδέσεων), με κατεπείγουσες διαδικασίες, θα ρυθμίζονταν τα επιμέρους θέματα, ώστε το πρωί της 5ης Νοεμβρίου, να έχουμε σύνδεση με το λιμάνι του Πειραιά, αφού στο άρθρο 25 αναφέρονται ρητά, οι περιπτώσεις επειγουσών κοινωνικών αναγκών και δημόσιας υγείας και σας διαβεβαιώνουμε, ότι τα νησιά βρίσκονται καθημερινά σε τέτοιες συνθήκες, οι οποίες για άλλη μια φορά διαπιστώνουμε ότι δεν γίνονται αντιληπτές από το κράτος της Αττικής».

Τέλος, ζητώντας αντίστοιχα από την κυβέρνηση, αλλά και τους εκπροσώπους της ΠΝΟ να αντιληφθούν τη σοβαρότητα της κατάστασης, το Επιμελητήριο πρότεινε και ζήτησε «μια εκ νέου προσέγγιση του θέματος σε συνεργασία με όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές, σε κλίμα αλληλοκατανόησης και καλής πρόθεσης με αμοιβαίες υποχωρήσεις και επανεξέταση της ισχύουσας νομοθεσίας, ώστε να καταστεί περισσότερο εφαρμόσιμη και αποτελεσματική».

Δείτε επίσης στην ίδια κατηγορία