Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για την απελευθέρωση της αγοράς των ταξί

Αλλάζει πλήρως η λειτουργία της αγοράς των ταξί με τις άδειες να επανέρχονται στην ιδιοκτησία του Δημοσίου και την έκδοση δύο νέων τύπων αδειών για ταξί 9 θέσεων αλλά και μοτοσικλέτες δημόσιας χρήσης.

Το Σχέδιο Νόμου που συζητήθηκε χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο επιχειρεί να δώσει «δώρα» στους ιδιοκτήτες ταξί, όπως επιδότηση από το ΕΣΠΑ, την υπόλοιπη μισή άδεια για όσους έχουν άλλη μισή, αλλά ταυτόχρονα δεν κάνει πίσω στο ότι οι άδειες θα ανήκουν στο Δημόσιο. Μεταξύ άλλων προβλέπονται:

  • Την επαναφορά της άδειας ταξί στο Δημόσιο μετά την συνταξιοδότηση του κατόχου.
  • Την έκδοση αδειών ταξί 9 θέσεων αλλά και μοτοσικλετών δημόσιας χρήσης με την καταβολή ειδικού παράβολου.
  • Τη χορήγηση νέων αδειών μόνο σε εταιρείες ΕΠΕ ή Α.Ε. ακόμη κι αν αυτές είναι μονοπρόσωπες. Ουσιαστικά οι ιδιοκτήτες θα πρέπει να συστήσουν εταιρεία.
  • Τη μείωση των κομίστρων των ταξί κατά 10% έως 20%.
  • Τη «γενναία» επιδότηση των σημερινών ιδιοκτητών με περίπου 100.000 ευρώ από το ΕΣΠΑ.
  • Την υποχρεωτική εκπαίδευση των οδηγών.

Το νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε από τον υπουργό Υποδομών κ. Γ. Ραγκούση περιλαμβάνει σημαντικές αλλαγές στον κλάδο των ταξί. Το υψηλό ποσό του παραβόλου που θα κληθούν να πληρώσουν οι ενδιαφερόμενοι για να αποκτήσουν άδεια ταξί και το οποίο σύμφωνα με την πρόταση του υπουργείου θα κυμαίνεται από 15.000 εως 40.000 ευρώ, ήταν η μεγάλη ανατροπή του σχεδίου νόμου καθώς, σύμφωνα με τις αρχικές ανακοινώσεις, όποιος ενδιαφερόταν να αποκτήσει μια άδεια ταξί θα χρειαζόταν να καταβάλει ένα παράβολο το οποίο θα αντιστοιχούσε στο κόστος των διοικητικών τελών, δηλαδή περίπου 3.000 ευρώ.

Μάλιστα αυτό το χαμηλό κόστος ήταν ίσως η κυριότερη αιτία που οδήγησε, το προηγούμενο διάστημα, περίπου 10.000 πολίτες να καταθέσουν αιτήσεις για την αγορά άδειας ταξί στις περιφέρειες όλης της χώρας. Το τελικό ύψος του παραβόλου θα αποτελέσει αντικείμενο διαβούλευσης και θα καθοριστεί σε συνεργασία με τους ενδιαφερόμενους κλάδους και τους ιδιοκτήτες ταξί. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, επιπλέον ποσό θα καταβάλλεται για την απόκτηση πέραν του ενός οχήματος.

Ανανέωση

Ο κάτοχος μιας άδειας θα πρέπει να την ανανεώνει κάθε 3 χρόνια και δεν θα μπορεί να τη μεταβιβάζει. Υπενθυμίζεται ότι με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο οι άδειες αγοράζονται (μεταβιβάζονται) και κληρονομούνται. Στόχος του υπουργείου είναι να χτυπηθεί η φοροδιαφυγή και η μαύρη αγορά αδειών με δημοσιονομικό όφελος εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για τη χώρα.

Σημειώνεται ότι από στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών, μόνο τα δέκα τελευταία χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί συναλλαγές «κάτω από το τραπέζι» που ξεπερνούν τα 5 δισ. ευρώ. Έχουν μεταβιβαστεί περίπου 35.000 άδειες με τιμές που κυμαίνονται γύρω στα 150.000 ευρώ. Τα διαφυγόντα φορολογικά έσοδα για το Δημόσιο ανέρχονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Σύμφωνα με τα άρθρα του νομοσχεδίου:

Ανοίγει η αγορά της Ειδικής Μίσθωσης (ΕΙΔ.ΜΙΣΘ.) με οχήματα έως 9 θέσεων με κράτηση μέσω τηλεφώνου ή internet χωρίς περιορισμό έδρας οχήματος και απαγόρευση επιβίβασης πελάτη από το δρόμο ή τις πιάτσες (πανελλαδική εξυπηρέτηση) αλλά με ελεύθερη διαπραγμάτευση κομίστρου.

Στο εξής στην αγορά θα κυκλοφορούν και... δίτροχα ταξί για την ταχύτερη εξυπηρέτηση.

Τα νέα αυτοκίνητα ταξί, τα 9θέσια οχήματα και οι μοτοσικλέτες θα είναι καινούργια αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Θα συνδέονται με το διαδίκτυο, θα διαθέτουν και τηλεόραση.

Το κόμιστρο των ταξί δεν απελευθερώνεται αλλά και πάλι θα ρυθμίζεται από την κυβέρνηση. Το υπουργείο εκτιμά ότι μπορεί να υπάρξει μείωση κατά 10%-20% στα σημερινά κόμιστρα, γεγονός που θα οφελήσει χιλιάδες πολίτες.

Τα νέα ταξί θα φέρουν διακριτή φωτιζόμενη μεγαλύτερου (από τα υπάρχοντα) μεγέθους πινακίδα και λωρίδα διαφορετικού χρώματος προκειμένου να ξεχωρίζουν στο δρόμο.

Ευνοϊκό το μέτρο της επιχορήγησης από το ΕΣΠΑ για ανανέωση του στόλου των ταξί. Οι υπάρχοντες κάτοχοι αδειών ταξί και οι νυν οδηγοί ταξί μέσα από πρόγραμμα ύψους 50 εκατ. ευρώ, θα μπορούν να πάρουν ποσά έως 100.000 ευρώ ανά άδεια για αγορά νέου οχήματος ή αναβάθμιση του υπάρχοντος.

Τυχεροί και οι ιδιοκτήτες μισής άδειας αφού θα γίνουν κάτοχοι ολόκληρης χωρίς να πληρώσουν τίποτε.

Για γεωγραφικές περιοχές όπου το Σύνταγμα προβλέπει ότι χρήζουν ειδικής αντιμετώπισης από το νομοθέτη θα υπάρξουν ιδιαίτερες ρυθμίσεις.

Θα προβλεφθούν φορολογικές απαλλαγές για όσους ιδιοκτήτες ταξί απέκτησαν άδειες τα τελευταία 3-7 χρόνια. Στην κατηγορία αυτή εμπίπτουν περίπου 6.500 επαγγελματίες ταξί.

Οι βασικές ρυθμίσεις του νομοσχεδιου

1. Η Άδεια Παροχής Υπηρεσιών ΤΑΞΙ παραχωρείται αποκλειστικά από το κράτος με παράβολο 15-40.000 ευρώ για αυτοκίνητα και 5-10.000 ευρώ για μοτοσικλέτες.

2. Επιπλέον ποσό θα καταβάλλεται για την απόκτηση πέραν του ενός οχήματος.

3. Η Άδεια θα ανανεώνεται κάθε 3 χρόνια και θα είναι αμεταβίβαστη. Μετά τη συνταξιοδότηση θα επιστρέφεται στο Δημόσιο.

4. Ανοίγει η αγορά της Ειδικής Μίσθωσης (ΕΙΔ.ΜΙΣΘ.) με οχήματα έως 9 θέσεων με κράτηση μέσω τηλεφώνου ή internet.

5. Στα Ειδικής Μίσθωσης Οχήματα προβλέπεται και η λειτουργία μοτοσικλετών Δημοσίας Χρήσης.

6. Το κόμιστρο των ταξί μειώνεται κατά 10%-20%

7. Τα νέα αυτοκίνητα ταξί και τα οχήματα Ειδικής Μίσθωσης θα είναι καινούρια αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και θα διαθέτουν υποχρεωτικά πρόσβαση στο Διαδίκτυο και Τηλεόραση.

8. Οι οδηγοί οφείλουν να πιστοποιούνται και με σεμινάρια κατάρτισης που θα περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων αγγλικά ξενοδοχειακού επιπέδου

9. Oι υπάρχοντες κάτοχοι αδειών ταξί και οι νυν οδηγοί θα χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ με ποσό έως 100.000 ευρώ για ανανέωση του στόλου

10. Οι σημερινοί κάτοχοι μισής άδειας ταξί αποκτούν αδαπάνως μία 1 άδεια.

11. Για τους ιδιοκτήτες ταξί που απέκτησαν άδειες τα τελευταία 3-7 χρόνια θα υπάρξουν ειδικές φορολογικές ρυθμίσεις.

«Ζεσταίνουν» τις μηχανές οι ταξιτζήδες

Προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό του επαγγέλματος κατέθεσε και ο ΣΕΤΕ

«Κλειστά» κράτησε χθες τα χαρτιά της η Ομοσπονδία ιδιοκτητών ταξί οι οποίοι δεν θέλησαν να δώσουν το στίγμα των διαθέσεών τους για τη στάση που θα κρατήσουν καθώς «μελετούσαν» μέχρι αργά χθες το βράδυ το νομοσχέδιο που δόθηκε στη δημοσιότητα από το υπουργείο Υποδομών. Πάντως πριν από την ανακοίνωση του νομοσχεδίου οι ιδιοκτήτες ταξί είχαν προγραμματίσει κινητοποιήσεις κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης το ερχόμενο Σάββατο. Συγκεκριμένα, ο πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Ταξί Νομού Θεσσαλονίκης, Κώστας Γιαννακάκης απηύθυνε κάλεσμα στους ιδιοκτήτες ταξί από όλη την Ελλάδα, να συμμετέχουν σε συγκέντρωση που θα γίνει το απόγευμα του Σαββάτου στο Ιβανώφειο Θεσσαλονίκης, ενώ αμέσως μετά θα κατευθυνθούν πεζή στη ΔΕΘ.

Εν τω μεταξύ, τη δυνατότητα διαφορετικής χρέωσης από αυτή του ταξιμέτρου σε περίπτωση προκράτησης και για προσδιορισμένη διαδρομή/χρόνο προτείνει ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) για τη βελτίωση των υπηρεσιών των ταξί και των ενοικιαζομένων αυτοκινήτων.

Στόχος των προτάσεων που υπεβλήθησαν προχθές στον Ι. Ραγκούση είναι η ποιοτική βελτίωση των υπηρεσιών των ταξί και ο εμπλουτισμός της προσφοράς των ενοικιαζομένων αυτοκινήτων με τη δυνατότητα ενοικίασης αυτοκινήτου με οδηγό. Όσον αφορά τον αριθμό των ταξί ο ΣΕΤΕ αναφέρει ότι μπορεί να καθορίζεται με βάση πληθυσμιακά κριτήρια, συνυπολογιζομένης της τουριστικής κίνησης κάθε περιοχής, ενώ θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η εποχικότητα των τουριστικών προορισμών και να ληφθεί πρόνοια για τη νεκρή τουριστική περίοδο.

Ο Σύνδεσμος υπογραμμίζει επίσης ότι δεν πρέπει να υπάρχουν περιορισμοί στον αριθμό των αδειών ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων με οδηγό, τη νομική μορφή (ατομική επιχείρηση ή εταιρεία) ή την τιμολογιακή πολιτική, ενώ επισημαίνει ότι πρέπει να δημιουργηθούν προδιαγραφές ποιότητας - κατάστασης - τεχνολογίας - μεγέθους οχήματος, που θα λαμβάνουν υπόψη τις νέες ανάγκες του τουρισμού.

Δείτε επίσης στην ίδια κατηγορία