Το προφίλ των Ελλήνων χρηστών του διαδικτύου από το Παρατηρητήριο για την Κοινωνία της Πληροφορίας

Οι άνδρες, οι νέοι ηλικίας 16-24 ετών, τα άτομα υψηλού μορφωτικού επιπέδου και οι κάτοικοι των μεγάλων αστικών κέντρων κατέχουν τα σκήπτρα όσον αφορά τη χρήση του διαδικτύου στην Ελλάδα, όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα μελέτης που έδωσε στη δημοσιότητα το Παρατηρητήριο για την Κοινωνία της Πληροφορίας.

Σύμφωνα με τη μελέτη, το διαδίκτυο μπαίνει σε ολοένα και περισσότερα σπίτια χρόνο με το χρόνο, αφού σχεδόν ένα στα δύο ελληνικά νοικοκυριά (46%) διέθετε το 2010 σύνδεση στο διαδίκτυο, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό όσον αφορά στις ευρυζωνικές συνδέσεις διαμορφώνεται στο 41%.

Η συντριπτική πλειονότητα (95%) των Ελλήνων 16-74 ετών είναι κάτοχοι κινητού τηλεφώνου, ενώ σταθεροποιητική τάση (περί το 85%) εμφανίζει η σταθερή τηλεφωνία. Χαρακτηριστικό είναι επίσης ότι την τελευταία πενταετία η σχέση κινητής-σταθερής αντιστράφηκε, με την πρώτη να παίρνει προβάδισμα έναντι της σταθερής που εμφάνισε πτώση σε σχέση με την πενταετία 2000-2005.

Το 2010, ένας στους δύο Έλληνες δήλωσε ότι χρησιμοποίησε ηλεκτρονικό υπολογιστή και το 44% ότι έκανε χρήση του διαδικτύου. Σημαντικό και το ποσοστό όσων χρησιμοποίησαν υπηρεσίες 3ης γενιάς (3G) μέσω των δικτύων κινητής τηλεφωνίας (25%).

Τέσσερις στους δέκα Έλληνες συνδέονται σε -τουλάχιστον- εβδομαδιαία βάση στο διαδίκτυο, αριθμός που μεταφράζεται σε αύξηση της τάξης του 7,9% σε σχέση με το 2009 και του 24% σε σχέση με το 2008. Καθοριστικός παράγοντας της διείσδυσης του διαδικτύου στον πληθυσμό, παραμένει, όπως προκύπτει από τη μελέτη, η ηλικία.

Δυναμικότεροι χρήστες του διαδικτύου οι άνδρες

Ισόποση αύξηση παρουσιάζουν οι επιδόσεις των δύο φύλων τόσο όσον αφορά τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών, όσο και στη χρήση του διαδικτύου, με τη μεταξύ τους διαφορά να διατηρείται στις 8-10 ποσοστιαίες μονάδες.

Το ψηφιακό χάσμα των φύλων έχει εξαλειφθεί στους νέους 16-24, ενώ στη μέση βαθμίδα 25-54 ετών οι άντρες προηγούνται σταθερά των γυναικών κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες. Την ίδια ώρα στις ηλικίες άνω των 55 ετών η απόσταση ανδρών και γυναικών παρουσιάζει τάσεις διεύρυνσης αντί σύγκλισης, με τα ποσοστά τακτικών χρηστών να κυμαίνονται σε αρκετά χαμηλά επίπεδα.

Άνδρες και γυναίκες έχουν γενικά καλύτερες δεξιότητες στη χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών από ότι στη χρήση του διαδικτύου, ενώ οι δεξιότητες των ανδρών είναι υψηλότερες έναντι των γυναικών.

Ενδεικτικό είναι πάντως ότι σε σύγκριση με την επικρατούσα κατάσταση στην Ευρώπη, το χάσμα παραμένει αυξημένο και είναι της τάξης των 25 ποσοστιαίων μονάδων και για τα δύο φύλα.

Πρωταθλήτρια η Αττική

Σε επίπεδο περιφερειών, στην κορυφή της κατάταξης βρίσκεται η Αττική, η οποία συγκεντρώνει το υψηλότερο ποσοστό νοικοκυριών με σύνδεση στο διαδίκτυο (57%), ενώ η Βόρεια και η Κεντρική Ελλάδα τα χαμηλότερα (37% και 38% αντίστοιχα).

Τους υψηλότερους ρυθμούς αύξησης στα διασυνδεδεμένα νοικοκυριά τα νοικοκυριά με ευρυζωνική πρόσβαση και τους τακτικούς χρήστες του διαδικτύου εμφανίζει η Κεντρική Ελλάδα.

O χάρτης των δραστηριοτήτων

Σε σταθερά επίπεδα διαμορφώνεται ο χάρτης των δραστηριοτήτων του μέσου χρήστη Ιντερνετ, με τη μεγαλύτερη αύξηση να παρατηρείται στην ηλεκτρονική ενημέρωση σχετικά με θέματα υγείας (από 27% στο 50%), καθώς και την ανάγνωση ηλεκτρονικών περιοδικών και εφημερίδων (από 49% στο 57%).

Σημαντική είναι τέλος η απήχηση των κοινωνικών δικτύων (social media), η χρήση των οποίων παρουσιάζει θεαματική αύξηση. Συγκεκριμένα, το ποσοστό των Ελλήνων που χρησιμοποιεί τα social media διαμορφώθηκε στο 36% το 4ο τρίμηνο του 2010, έναντι μόλις 14% το 1ο τρίμηνο του 2009 (αύξηση 157%) και 2% το 1ο τρίμηνο του 2008 (αύξηση 1550%).

Δείτε επίσης στην ίδια κατηγορία