Εταιρική Ταυτότητα (Corporate Identity)

Η Εταιρική Ταυτότητα θεωρείται από πολλούς επαγγελματίες στο χώρο του Marketing και των Γραφικών Τεχνών σαν μια συλλογή οπτικών στοιχείων, τα οποία εάν χρησιμοποιηθούν σωστά, μπορούν να προωθήσουν αποτελεσματικά την “εικόνα” μιας επιχείρησης.

 

Αρχικά, η εταιρική ταυτότητα ήταν συνώνυμη με το επιχειρηματικό λογότυπο (με τον τρόπο δηλ. που γράφουμε το όνομα της εταιρείας μας), αλλά με τη πάροδο του χρόνου η εταιρική ταυτότητα και η επιχειρηματική στρατηγική έχουν γίνει έννοιες που πλέον είναι άρρηκτα συνδεμένες μεταξύ τους. 

 

Σήμερα, μερικοί ειδικοί του Marketing θεωρούν την εταιρική ταυτότητα σαν τον πυρήνα ύπαρξης μιας επιχείρησης φτιαγμένη από

  • την ιστορία,
  • τα πιστεύω,
  • τη φιλοσοφία,
  • τη τεχνολογία,
  • τους ανθρώπους,
  • τις ηθικές και πολιτιστικές αξίες της, και γιατί όχι,
  • τις στρατηγικές της

Κατά γενική ομολογία, η εταιρική ταυτότητα βοηθάει την επιχείρηση να προσδιορίσει τη θέση της στην αγορά που δραστηριοποιείται σήμερα τόσο από πλευράς πελατών όσο και από πλευράς άμεσων ή έμμεσων ανταγωνιστών της. Αν και δεν είναι ιδιαίτερα εύκολο να καθορίσουμε ακριβώς την έννοια της λέξης “Εταιρική Ταυτότητα”, εν τούτοις θα μπορούσαμε να πούμε τα εξής:

  1. Κάθε επιχείρηση έχει την ταυτότητά της. Φανερώνει το εταιρικό ήθος, τους στόχους και τις αξίες της και ουσιαστικά συμβάλει στη προσπάθεια που καταβάλει καθημερινά η διοίκηση να διαφοροποιηθεί έναντι των υπολοίπων ανταγωνιστών της.
  2. Όταν υπάρχει σωστή διαχείριση της εταιρικής ταυτότητας, τότε έχουμε στα χέρια μας ένα ισχυρό επικοινωνιακό όπλο που μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην επίτευξη των ποιοτικών και ποσοτικών στόχων της επιχείρησής μας. Επιπλέον, η εταιρική ταυτότητα μπορεί να “χτίσει” μια σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ της επιχείρησης και όλων όσων συνδέονται κατά κάποιο τρόπο μαζί της, δηλ. Μέτοχοι, Εργαζόμενοι, Ανταγωνιστές, Πελάτες, Προμηθευτές, Τράπεζες, Φορείς του Δημοσίου κλπ.
  3. Το πιο σημαντικό όμως στοιχείο που βγαίνει μέσα από την εταιρική ταυτότητα, είναι ότι δίνει στην επιχείρηση μια “αίσθηση” της πορείας που θέλει ν’ ακολουθήσει και κυρίως του σκοπού ύπαρξής της.

 

Άρα λοιπόν, η Εταιρική Ταυτότητα πρέπει να χαρακτηριστεί σαν ένα στρατηγικό εργαλείο στα χέρια της επιχείρησης, που εάν χρησιμοποιηθεί σωστά μπορεί να προσφέρει αυτό που όλοι μας ψάχνουμε και ονομάζουμε “συγκριτικό πλεονέκτημα”.

 

Γιατί είναι σημαντική η “Εταιρική Ταυτότητα”;

 

Στις ιδιαίτερα ανταγωνιστικές αγορές μέσα στις οποίες λειτουργούν και προσπαθούν να μεγαλώσουν σήμερα όλες οι επιχειρήσεις, παράγοντες όπως

  • συνέπεια στην επικοινωνία της επιχείρησης προς τα έξω (να κρατάμε δηλ. πάντα την ίδια εικόνα),
  • υπέρογκες δαπάνες σχετικά με τα διαφημιστικά μέσα, και
  • έλλειψη χρόνου σχετικά με την έγκαιρη προετοιμασία μιας διαφημιστικής καμπάνιας,

αποκτούν μια ιδιαίτερη σημασία και βαρύτητα. Μια ξεκάθαρη Εταιρική Ταυτότητα παίζει έναν ιδιαίτερα θετικό ρόλο στην περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας και διαμορφώνει μια θετικότατη εικόνα τόσο στις εσωτερικές όσο και στις εξωτερικές αγορές που (πιθανόν) δραστηριοποιείται η επιχείρησή μας.

 

Συνοψίζοντας, θα πρέπει να θυμόμαστε πάντα τα εξής:

  • η λέξη “Εταιρική” δηλώνει μια οντότητα με πολλά πρόσωπα. Κάτι που δεν θα μπορούσε ποτέ να αντικατασταθεί από τη φήμη και μόνο της επιχείρησης. 
  • η Εταιρική Ταυτότητα (Corporate Identity) είναι ένας όρος παγκοσμίως αποδεκτός που δηλώνει άμεσα το μέγεθος μιας επιχείρησης, και κυρίως την επιλογή της να συνυπάρξει σαν ίσος προς ίσο μεταξύ των πρωταγωνιστών της διεθνούς επιχειρηματικής σκηνής.

 

Από τι αποτελείται το “πακέτο” της Εταιρικής Ταυτότητας;

 

Λογότυπο

  • Χρώματα: Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μπορείτε να προσδιορίσετε την τελική εμφάνιση του λογότυπου της επιχείρησής σας. Δηλ. πως θα φαίνεται έγχρωμο και πως ασπρόμαυρο, όταν χρειαστεί να κάνετε μια καταχώρηση στις εφημερίδες.

  • Μέγεθος γραμμάτων και απόσταση μεταξύ τους: Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως το λογότυπο είναι ο καθρέπτης της επιχείρησής μας και πως μια πυκνογραμμένη εμφάνιση απωθεί τον αναγνώστη και κατ’ επέκταση τον υποψήφιο πελάτη μας. Επιπλέον, το μέγεθος των γραμμάτων και η ανάλογη γραμματοσειρά (Tahoma, Arial κλπ) φανερώνουν το ύφος και το αντικείμενο των εργασιών μας και πρέπει να συμφωνηθούν εκ των προτέρων
  • Απεικόνιση: Είναι σημαντικό να προσδιορίσουμε το πώς αλλά και το που θα φαίνεται το λογότυπό μας σε σχέση με την επωνυμία της επιχείρησής μας. Πιο συγκεκριμένα: Αριστερά ή δεξιά του ονόματος; στο κέντρο ακριβώς κάτω από το όνομα; Και τι θα γίνει εάν πρέπει να εμφανίζεται και το slogan της επιχείρησης ταυτόχρονα;

 

Επιστολόχαρτα

Ο κύριος κορμός της επικοινωνίας μας, πρέπει να αποτελείται από δύο σελίδες Α4: την 1η σελίδα που στο επάνω μέρος θα φαίνεται η επωνυμία και το λογότυπο της επιχείρησης και στο κάτω η διεύθυνση, το τηλ./fax καθώς και τα internet site και το email (εάν βεβαίως υπάρχουν) και την 2η σελίδα που θ’ αναφέρεται μόνο το λογότυπο της επιχείρησής μας.

  • Τύπος Χαρτιού: Θα πρέπει να καταλήξουμε οπωσδήποτε στον τύπο ή στους τύπους χαρτιού που θα χρησιμοποιούμε (ανάλογα με τη περίσταση) στην επικοινωνία μας προς τα έξω, διότι δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως το χαρτί μας “μιλάει” στη κυριολεξία για το ποιοι είστε στο μυαλό των πελατών μας, των προμηθευτών μας, της Τράπεζας κλπ.

Το χαρτί μας λοιπόν έχει δύο σημαντικά βάρη:

  1. Το “ειδικό” βάρος που φανερώνει το ποιοι είμαστε, τον όγκο μας και την προσωπικότητά μας, και
  2. Το πραγματικό βάρος που μεταφράζεται σε gr/cm2, και αντιπροσωπεύει τη σκληρότητα του χαρτιού, δηλ, πόσο εύκολα λυγίζει. Άρα τα επιστολόχαρτα με βάρος περ. 120 gr/cm2 διπλώνουν πιο εύκολα από το χαρτόνι που έχει 400 gr/cm2.

 

Φάκελοι

Πρέπει να αποφασίσουμε ποια θα τα μεγέθη των φακέλων ανάλογα με τη περίπτωση που θα τα χρησιμοποιούμε. Θα είναι λευκά ή άλλου χρώματος, μεγέθους Α4, με παράθυρο στο μπροστινό κάτω μέρος, ή θα κλείνει με αυτοκόλλητη ταινία;

 

 

Προσωπικές Κάρτες (card visit)

Θα ισχύει το ίδιο για όλους, από τον Πρόεδρο μέχρι τον τελευταίο στην ιεραρχία ή θα υπάρχουν διαφοροποιήσεις στο χρώμα, στη γραμματοσειρά και το τι θα γράφουμε στη κάρτα;

 

… και μερικές χρήσιμες συμβουλές!!!

 

Βάλτε το προσωπικό σας γούστο και μην επαναπαύεστε στις προτάσεις του διαφημιστή σας! Άλλωστε θα αφήνατε ποτέ τον αρχιτέκτονα μόνο του να χτίσει το σπίτι σας;

 

Έχετε πάντα στην άκρη μια ποσότητα φακέλων, επιστολόχαρτων (και τις δύο σελίδες) και προσωπικών καρτών και μην τις χρησιμοποιείτε, παρά μόνο σε περίπτωση ανάγκης: τελείωσε το διαθέσιμο stock, δεν μπορείτε να επανεκτυπώσετε εγκαίρως κλπ, κλπ.

 

Μετά από ένα χρονικό διάστημα ασχοληθείτε και πάλι με την εικόνα της επιχείρησής σας μέσα από την εταιρική σας ταυτότητα και βελτιώστε την εάν το κρίνετε απαραίτητο. Οι πελάτες ζητούν πάντα κάτι φρέσκο και καινούργιο από σας… Μόνο μην το παρακάνετε γιατί υπάρχει κίνδυνος να καείτε!!!

Δείτε επίσης στην ίδια κατηγορία