Επιτακτική ανάγκη η λειτουργία των θεσμών και ο σεβασμός των δικαιωμάτων, επισημαίνει ο Συνήγορος του Πολίτη στην έκθεσή του για το 2010

Η οικονομική κρίση αποτελεί πρόκληση για τους πολιτικούς και διοικητικούς θεσμούς που έχουν την ευθύνη για την καθοδήγηση της χώρας και τη διαχείριση των κοινών πραγμάτων - αλλά και για τον ρόλο του Συνηγόρου του Πολίτη. Σε αυτό το κρίσιμο κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον και με δεδομένη την έλλειψη επαρκών πόρων απαιτείται να ενταθεί η θεσμική λειτουργία, η τήρηση των αρχών και των κανόνων του κράτους δικαίου και της δημοκρατίας, επισημαίνει η αναπληρώτρια Συνήγορος του Πολίτη, Καλλιόπη Σπανού, στην ετήσια έκθεσή της την οποία παρέδωσε σήμερα στον Πρόεδρο της Βουλής, Φίλιππο Πετσάλνικο. Η έκθεση παρουσιάζει το έργο του Συνηγόρου του Πολίτη μέσα στο 2010 και καταλήγει σε συμπεράσματα και προτάσεις προς τη διοίκηση και τους κοινωνικούς εταίρους. Από την έκθεση του 2010 προκύπτει ότι ο αριθμός των καταγγελιών των πολιτών κατά το 2010 (13.179) παρέμεινε πρακτικά στα ίδια υψηλά επίπεδα του 2009 και διατηρεί μια αύξηση της τάξης του 20% σε σχέση με την προ του 2008 περίοδο.

«Σε μια χώρα όπου η εμπιστοσύνη στους θεσμούς υπήρξε ανέκαθεν ελλειμματική, η οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ κράτους και πολιτών, καθίσταται πιο απαραίτητη από ποτέ. Γι αυτό είναι κρίσιμο να αναδειχθεί η υπέρ του κοινού συμφέροντος λειτουργία των θεσμών και ο σεβασμός των δικαιωμάτων των πολιτών», τόνισε η Καλλιόπη Σπανού κατά την παρουσίαση της ετήσιας έκθεσης.

Η έκθεση διαπιστώνει ότι, η περιστολή των δημόσιων δαπανών επηρέασε ευρύτερα τη λειτουργία του κράτους. Καθυστερήσεις πληρωμών, προβλήματα λειτουργίας λόγω ελλιπούς στελέχωσης σε συνδυασμό με το κύμα συνταξιοδοτήσεων, μειωμένες υπηρεσίες πρόνοιας, καθυστερήσεις στην απονομή συντάξεων και στην παροχή άλλων κοινωνικών δικαιωμάτων, ανατροπή προσδοκιών για πρόσληψη επιτυχόντων σε διαγωνισμούς είναι ορισμένα από τα θέματα που κυριάρχησαν το 2010 στις καταγγελίες (αναφορές) των πολιτών. Σε πολλές περιπτώσεις, η προσπάθεια διόρθωσης ανορθολογικών πρακτικών του παρελθόντος διατάραξε το πλαίσιο στο οποίο είχαν συνηθίσει να λειτουργούν οι υπηρεσίες και να δραστηριοποιούνται οι πολίτες ενώ φαίνεται να αποτελεί γενική διαπίστωση ότι υπό την πίεση των νέων συνθηκών, η διοίκηση τείνει να αμελεί διαδικαστικές της υποχρεώσεις απέναντι στους πολίτες. Η καθυστέρηση, η παράλειψη απάντησης ή η έλλειψη σεβασμού των προθεσμιών εμφανίζονται συχνότερα.

Τα προβλήματα κακοδιοίκησης και η πολύπλευρη κρίση αυξάνουν τις προσδοκίες των πολιτών και από τον Συνήγορο του Πολίτη. Η ανεξάρτητη αρχή κατακλύστηκε από καταγγελίες, μεταξύ των οποίων πολλές αφορούσαν αιτήματα για βοήθεια (υπερχρεωμένα νοικοκυριά, άνεργοι, επιχειρηματίες σε κίνδυνο πτώχευσης κ.λπ.), ακόμη και για θέματα που δεν ενέπιπταν στο πεδίο αρμοδιότητάς της. Σε αυτές τις νέες αντίξοες συνθήκες, ο Συνήγορος του Πολίτη, καλείται να επινοήσει νέους τρόπους παρέμβασής του για να μπορέσει να επιτελέσει το έργο του και να παραμείνει αξιόπιστος συνομιλητής τόσο της διοίκησης όσο και της κοινωνίας.

Η ανεξάρτητη αρχή επισημαίνει πάντως με ικανοποίηση ότι σημαντικός αριθμός προτάσεων που είχαν ήδη διατυπωθεί τα προηγούμενα χρόνια υιοθετήθηκε στη διάρκεια του 2010, με πρώτο παράδειγμα διάφορα φορολογικά θέματα.

Δείτε επίσης στην ίδια κατηγορία