Οι Ευρωπαίοι χρησιμοποιούν το κινητό τηλέφωνο περισσότερο, αλλά εξακολουθεί να τους απασχολεί το κόστος

Σχεδόν τα τρία τέταρτα των Ευρωπαίων σκέφτονται το κόστος όταν χρησιμοποιούν το κινητό τους τηλέφωνο κατά τα ταξίδια τους στην ΕΕ, όπως προκύπτει από έρευνα που δίδεται στη δημοσιότητα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το 72% των ταξιδιωτών εξακολουθούν να χρησιμοποιούν περιορισμένα τις κλήσεις περιαγωγής λόγω υψηλών τελών, έστω και αν οι περισσότεροι γνωρίζουν ότι οι τιμές έχουν μειωθεί από το 2006. Μόνο το 19% όσων χρησιμοποιούν υπηρεσίες Διαδικτύου στα κινητά τους τηλέφωνα όταν βρίσκονται στο εξωτερικό θεωρούν ότι το κόστος της περιαγωγής για δεδομένα (πλοήγηση στο Διαδίκτυο, ηλε-ταχυδρομείο) είναι εύλογο. Τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής και η δημόσια διαβούλευση σχετικά με το μέλλον του κανονισμού για την περιαγωγή που ολοκληρώθηκε στις 11 Φεβρουαρίου θα ενταχθούν στην αναθεώρηση των υφιστάμενων κανόνων της ΕΕ για την περιαγωγή, την οποία πρέπει να πραγματοποιήσει η Επιτροπή μέχρι τον Ιούνιο του 2011. Ο στόχος, όπως καθορίζεται στο Ψηφιακό θεματολόγιο για την Ευρώπη, είναι να μειωθούν οι διαφορές μεταξύ τιμολογίων περιαγωγής και εθνικών τιμολογίων ώστε να πλησιάσουν το μηδέν μέχρι το έτος 2015.

Η αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κα Neelie Kroes, αρμόδια για το Ψηφιακό Θεματολόγιο δήλωσε: «Οι εταιρίες τηλεπικοινωνιών πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τη γνώμη των πελατών τους. Οι καταναλωτές θεωρούν ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης, ιδιαιτέρως όσον αφορά την περιαγωγή δεδομένων. Όπως υποσχέθηκα στο Ψηφιακό θεματολόγιο για την Ευρώπη, προτίθεμαι να εξασφαλίσω καλύτερες λύσεις σχετικά με την περιαγωγή για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις της Ευρώπης».

Περισσότερη περιαγωγή

Όπως προκύπτει από την έρευνα, περισσότεροι ταξιδιώτες εντός της ΕΕ χρησιμοποιούν σήμερα τα κινητά τους τηλέφωνα σε σχέση με τέσσερα χρόνια πριν, όταν η ΕΕ για πρώτη φορά θέσπισε κανόνες για την περιαγωγή. Παρόλο που κατά το διάστημα μεταξύ 2006 και 2010 εκτιμάται ότι σημειώθηκε μείωση στα ταξίδια κατά 13%, στο διάστημα αυτό ο συνολικός όγκος κλήσεων που λήφθηκαν και μηνυμάτων (SMS) που στάλθηκαν από το εξωτερικό προς την ΕΕ σημείωσε αύξηση. Αναφέρεται ότι από ταξιδιώτες πραγματοποιήθηκαν 32% περισσότερες κλήσεις, λήφθηκαν 31% περισσότερες κλήσεις και διαβιβάστηκαν 43% περισσότερα κειμενικά μηνύματα από το έτος 2006.

Διαφορετικές συνήθειες

Η έρευνα δείχνει επίσης ότι στον ευρωπαϊκό πληθυσμό συνυπάρχουν διαφορετικές συνήθειες, λόγου χάρη:

  • Συχνότερα οι άνδρες πραγματοποιούν φωνητικές κλήσεις (57%), ενώ οι περισσότερες γυναίκες προτιμούν να στέλνουν κειμενικά μηνύματα (56%).
  • Το 88% των Κυπρίων χρησιμοποιούν ως επί το πλείστον υπηρεσίες φωνής, πράγμα που συμβαίνει μόνο για το 44% των βρετανών ταξιδιωτών.
  • Το 81% της περιαγωγής ιρλανδών χρηστών κινητού στην ΕΕ προτιμά τα κειμενικά μηνύματα, πράγμα που συμβαίνει μόνο για το 24% των Πορτογάλων.
  • Το 32% των Βουλγάρων δεν χρησιμοποιούν καθόλου τα κινητά τους τηλέφωνα στο εξωτερικό.
  • Όπως φαίνεται, οι νέοι χρησιμοποιούν τώρα πολύ περισσότερο τις υπηρεσίες περιαγωγής σε σύγκριση με το έτος 2008 (με φωνητικές κλήσεις: +43% λήψη κλήσεων: +42% και αποστολή κειμενικών μηνυμάτων: +51%).
  • το 30% των συνταξιούχων και το 15% ατόμων ηλικίας 25-39 ετών δεν χρησιμοποιούν καθόλου τα κινητά τους τηλέφωνα στο εξωτερικό.

Δυσφορία για το υψηλό κόστος περιαγωγής για κλήσεις και δεδομένα

Μεταξύ των ατόμων που ταξιδεύουν συχνά, το 61% γνωρίζουν ότι οι τιμές της περιαγωγής μειώθηκαν κατά την παρέμβαση της ΕΕ. Όμως, η μεταβολή της συμπεριφοράς των καταναλωτών δεν κινήθηκε καθόλου προς τη θετική κατεύθυνση:

  • Περίπου ένας στους πέντε χρήστες κινητού μείωσαν τη χρήση υπηρεσιών περιαγωγής κατά την τελευταία τετραετία. Αυτό οφείλεται στην αντίληψή τους όσον αφορά το κόστος.
  • Το 72% των χρηστών κινητού εξακολουθούν να περιορίζουν τις φωνητικές κλήσεις τους από κινητό στο εξωτερικό, επειδή ανησυχούν για το κόστος.
  • Το 81% των Σουηδών, το 72% των Ιταλών και το 57% των Ελλήνων χρησιμοποιούν λιγότερο φωνητικές υπηρεσίες περιαγωγής επειδή τους απασχολεί το κόστος.

Επίσης η έρευνα δείχνει ότι οι υπηρεσίες περιαγωγής για δεδομένα (όπως η πλοήγηση σε ιστότοπους ή η καταφόρτωση δεδομένων) άρχισαν να χρησιμοποιούνται ευρύτερα, καθώς τις επέλεξε το 10% των συνδρομητών.

  • Το 17% των Λιθουανών και το 15% των Ισπανών δηλώνουν ότι η περιαγωγή για δεδομένα είναι η υπηρεσία που προτιμούν περισσότερο στο εξωτερικό, ενώ μόνο το 2% των Ούγγρων και το 4% των Γερμανών χρησιμοποιούν ευρύτατα αυτό το μέσο.
  • Οι νέοι χρησιμοποιούν συχνότερα περιαγωγή για δεδομένα. Το 15% των ατόμων ηλικίας 15-24 ετών προτιμούν την πλοήγηση στο κινητό τους στο εξωτερικό σε σύγκριση με 6% για άτομα ηλικίας άνω των 55.
  • Εντούτοις, η τιμή της περιαγωγής για δεδομένα γενικώς δεν θεωρείται εύλογη, και μόνο το 19% των συνδρομητών δηλώνουν ότι το κόστος υπηρεσιών περιαγωγής για δεδομένα είναι δίκαιο.

Ιστορικό:

Η ειδική έρευνα του Ευρωβαρομέτρου για την περιαγωγή απευθύνθηκε σε περισσότερα από 26.500 άτομα, τον Αύγουστο και το Σεπτέμβριο του 2010, στα 27 κράτη μέλη της ΕΕ. Το πρωτογενές δείγμα που αναλύθηκε περιλαμβάνει τους πολίτες της ΕΕ που έχουν κινητό τηλέφωνο και έχουν ταξιδέψει στην ΕΕ την τελευταία πενταετία.

Το Συμβούλιο Υπουργών της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, μετά από πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρχικά θέσπισαν ανώτατα όρια για τις τιμές περιαγωγής το 2007, εξασφαλίζοντας ότι οι χρήστες κινητής τηλεφωνίας θα πληρώνουν παρόμοιες τιμές υπηρεσιών περιαγωγής ανά την ΕΕ. Τον Ιούλιο του 2009 θέσπισαν αναθεωρημένους κανόνες με περαιτέρω περικοπές τιμών, έτσι ώστε από τον Ιούλιο του 2011 οι μέγιστες επιβαρύνσεις περιαγωγής θα είναι κατά κανόνα 35 λεπτά ανά πρώτο λεπτό της ώρας για τις εξερχόμενες κλήσεις και 11 λεπτά για τις εισερχόμενες, κατά την παραμονή στο εξωτερικό. Από την 1η Ιουλίου 2010 το όριο περιαγωγής για δεδομένα όσον αφορά ταξιδιώτες ορίστηκε αυτομάτως σε 50 ευρώ χωρίς ΦΠΑ (εκτός αν είχαν επιλέξει άλλο όριο, υψηλότερο ή χαμηλότερο) ενώ οι εταιρίες οφείλουν να στέλνουν στους χρήστες προειδοποίηση ότι έφθασαν το 80% του ορίου λογαριασμού τους όσον αφορά περιαγωγή για δεδομένα. Οι κανόνες περιαγωγής του έτους 2009 θα ισχύουν μέχρι το τέλος Ιουνίου του 2012.

Για την εγκαθίδρυση ανταγωνιστικής ενιαίας αγοράς περιαγωγής, η Επιτροπή θα έχει καταρτίσει πλήρη έκθεση ανασκόπησης της λειτουργίας των κανόνων περιαγωγής στην ΕΕ μέχρι το Ιούνιο του 2011 και θα εκτιμήσει το βαθμό στον οποίο επιτεύχθηκαν οι στόχοι των κανόνων, καθώς επίσης εάν ο ανταγωνισμός λειτούργησε για τις υπηρεσίες περιαγωγής.

Δείτε επίσης στην ίδια κατηγορία