Συναγερμός στις εφορίες για είσπραξη 1,5 δισ. ευρώ από ληξιπρόθεσμες οφειλές

Λεφτά υπάρχουν αλλά μόνο... τρεις από τις 67 εφορίες της Αττικής καταφέρνουν να τα εισπράξουν! Οι υπόλοιπες, όπως διαπιστώθηκε σε χθεσινή επιτελική σύσκεψη του υπουργείου Οικονομικών, παρουσιάζουν υστέρηση εσόδων της τάξης του 10%-20%, υποχρεώνοντας τον γενικό γραμματέα κ. Δ. Γεωργακόπουλο να κάνει λόγο για απαράδεκτα φαινόμενα, που βάζουν σε κίνδυνο την υλοποίηση του προγράμματος σταθερότητας.

Οι φορολογικές Αρχές της χώρας καλούνται μέσα στο προσεχές διάστημα να μαζέψουν πρόστιμα από υποθέσεις κατασχεμένων βιβλίων και παρακρατούμενους φόρους, να κλείσουν τις υποθέσεις που κινδυνεύουν με παραγραφή και να εισπράξουν 1,5 δισ. ευρώ από τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, προχωρώντας ακόμη και σε κατασχέσεις περιουσιακών στοιχείων.

Σε ελεγκτικό συναγερμό τίθενται οι φορολογικές αρχές της χώρας μετά τη διαπίστωση ότι στο πρώτο τρίμηνο του έτους μόνο... τρεις (!) εφορίες από τις εξήντα επτά έχουν πιάσει τον στόχο των εσόδων, ενώ αρκετές από αυτές δεν ενημέρωσαν καθόλου το υπουργείο Οικονομικών σχετικά με την πορεία του ελεγκτικού και εισπρακτικού τους έργου.

Στο πλαίσιο αυτό, όπως προέκυψε μετά τη χθεσινή συνάντηση του γενικού γραμματέα Φορολογικών και Τελωνειακών Θεμάτων κ. Δ. Γεωργακόπουλου με τους ΔΟΥάρχες της Αττικής, οι φορολογικές αρχές καλούνται μέσα στο προσεχές διάστημα να κλείσουν όλες τις υποθέσεις που κινδυνεύουν με παραγραφή, να μαζέψουν πρόστιμα και φόρους από υποθέσεις κατασχεμένων βιβλίων και να εντατικοποιήσουν τους ελέγχους σε όλο το φάσμα της οικονομικής δραστηριότητας με σκοπό την απόδοση του ΦΠΑ, του ΦΜΥ και όλων των παρακρατούμενων φόρων.

Στο στόχαστρο του ελεγκτικού μηχανισμού θα βρεθούν και οι οφειλέτες που αρνούνται να τακτοποιήσουν τις υποχρεώσεις τους παρά το γεγονός ότι διαθέτουν σημαντικής αξίας ακίνητη περιουσία, όπως τους εντόπισε η ΓΓΠΣ. Οι οφειλέτες αυτοί, περίπου 1.520 τον αριθμό, διαθέτουν τουλάχιστον τρία ακίνητα, τα οποία, όπως έγραψε το «Κέρδος» δεν αποκλείεται να ενταχθούν στις διαδικασίες κατάσχεσης προκειμένου να διαφυλαχθούν τα συμφέροντα του Δημοσίου και να επιτευχθεί ο στόχος είσπραξης περίπου 1,5 δισ. ευρώ από τα συνολικά 32 δισ. ευρώ ληξιπρόθεσμα χρέη.

Ο φοροελεγκτικός «συναγερμός» αφορά τους οικονομικούς επιθεωρητές, τα ελεγκτικά κέντρα αλλά και τους ίδιους τους ΔΟΥάρχες, τους οποίους μάλιστα ο υπουργός Οικονομικών, κ. Γ. Παπακωνσταντίνου, καθιστά υπεύθυνους για την τήρηση των προβλεπόμενων διαδικασιών και την τήρηση των στόχων που τίθενται μηνιαίως. Είναι απαράδεκτο να υπάρχουν εφορίες με υστέρηση της τάξης του 10% - 20%, τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Γεωργακόπουλος και κάλεσε τους ΔΟΥάρχες να κάνουν αυτό που επιτάσσει το Πρόγραμμα Σταθερότητας αλλά και οι ανάγκες της χώρας.

Προχωρώντας μάλιστα περισσότερο υπογράμμισε, σε αυστηρό τόνο, ότι οι φορολογικές αρχές δεν προχωρούν επαρκώς στην αξιοποίηση των φορολογικών στοιχείων που διαπιστώνουν οι διωκτικές αρχές και δεν ενημερώνουν τακτικά τις αρμόδιες διευθύνσεις του υπουργείου για την πορεία τακτοποίησής τους. Για τον λόγο αυτό θα υπάρχει συστηματική παρακολούθηση για κάθε μία ΔOY ξεχωριστά το πρώτο πενθήμερο κάθε μήνα, ώστε να διαπιστώνεται ο βαθμός προόδου.

Σημειώνεται ότι τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού αυξήθηκαν κατά 9,7% στο πρώτο τρίμηνο του έτους, έναντι στόχου Προγράμματος Σταθερότητας 11,7% (υστέρηση 216 εκατ. ευρώ) χωρίς ωστόσο να υπολογίζονται τα προσδοκώμενα έσοδα από τα πρόσθετα μέτρα που έλαβε τον Μάρτιο η κυβέρνηση. Σε σχέση πάντως με το πρώτο δίμηνο του έτους ο ρυθμός αύξησης των εσόδων παρουσιάζει σημαντική επιβράδυνση αφού το διάστημα Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου «έτρεχαν» με ρυθμό της τάξης του 13,2% έναντι 9,7% στο τρίμηνο, καταδεικνύοντας ότι οι προσδοκώμενες εισπράξεις του ΠΣΑ κινούνται στην κόψη του ξυραφιού.

Πόσο μάλλον όταν υπάρχει πάγωμα των επιστροφών του ΦΠΑ που πρέπει κάποια στιγμή να αποδοθούν στους δικαιούχους, ενώ και το ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα μειωθεί πολύ περισσότερο από το -0,3% που προβλέπει το ΠΣΑ (περί το -2% σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΕΕ).


ΠΟΙΟΙ ΘΑ ΕΛΕΓΧΘΟΥΝ

Σύμφωνα με το σχέδιο δράσης που εκπονήθηκε στη χθεσινή σύσκεψη, στο στόχαστρο των ελεγκτικών αρχών θα τεθούν το προσεχές διάστημα:

- Οι υποθέσεις για τις οποίες παρατάθηκαν μέχρι 30/6/2010 οι προθεσμίες παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για κοινοποίηση φύλλων ελέγχου ή πράξεων επιβολής φόρων, τελών και εισφορών που έληγαν στις 31/12/2009. Η παράταση αυτή καταλαμβάνει τόσο τις κανονικές προθεσμίες παραγραφής που έληγαν στις 31/12/2009 (π.χ. χρήση 2003) όσο και προθεσμίες οι οποίες βάσει υφιστάμενων διατάξεων είχαν ήδη παραταθεί (π.χ. χρήσεις 2000, 2001 και 2002, υποθέσεις με πλαστά ή εικονικά ή νοθευμένα φορολογικά στοιχεία, υποθέσεις με κατασχεθέντα ανεπίσημα βιβλία και στοιχεία) ή είναι μεγαλύτερες των κανονικών (π.χ. περιπτώσεις μη υποβολής δήλωσης).

Σημειώνεται ότι στις 30/6/2010 λήγει επίσης η προθεσμία παραγραφής για την κοινοποίηση πράξεων επιβολής φόρου μεγάλης ακίνητης περιουσίας (ΦΜΑΠ) υποθέσεων των ετών 1997, 1998 και 1999, καθώς και ειδικού φόρου επί των ακινήτων των ετών 2003 και 2004.

- Οι ανέλεγκτες υποθέσεις για τις οποίες εκδόθηκαν εκκαθαριστικά σημειώματα στο πλαίσιο της ρύθμισης της περαίωσης αλλά οι φορολογούμενοι δεν αποδέχθηκαν τελικά την περαίωση. Σε έλεγχο υπόκεινται και οι εξαιρούμενες από τη ρύθμιση υποθέσεις, όπως για παράδειγμα οι υποθέσεις με πλαστά ή εικονικά κ.λπ. φορολογικά στοιχεία, καθώς βεβαίως και οι υποθέσεις με ύψος ακαθάριστων εσόδων ανά χρήση μεγαλύτερο των 9.000.000 ευρώ (αρμοδιότητας ΔΕΚ), οι υποθέσεις με μη ελεγχθέντα κατασχεθέντα ανεπίσημα βιβλία ή στοιχεία κ.λπ.


Για τις παραπάνω υποθέσεις κάθε ελεγκτική υπηρεσία (ΔΟΥ, ΠΕΚ, ΔΕΚ) θα πρέπει να προγραμματίσει τη διενέργεια τακτικών ελέγχων μέχρι 30/6/2010, με προτεραιότητα στον έλεγχο των υποθέσεων για τις οποίες επίκειται ο χρόνος παραγραφής. Ειδικότερα, σύμφωνα με τις εντολές του υπουργού θα πρέπει οι ίδιοι οι προϊστάμενοι των ελεγκτικών υπηρεσιών σε συνεργασία με τους υποδιευθυντές και τους επόπτες ελέγχου να μεριμνήσουν για την καταγραφή των εν λόγω υποθέσεων, την έγκαιρη έκδοση των οικείων εντολών ελέγχου και την ολοκλήρωση των ελέγχων, με την αναγκαία στελέχωση των τμημάτων ελέγχου αυτών.

Εκτός από τους τακτικούς ελέγχους ιδιαίτερη έμφαση από ολόκληρο τον ελεγκτικό μηχανισμό (ΔΟΥ, ΠΕΚ, ΔΕΚ) θα πρέπει να δοθεί και στη διενέργεια προσωρινών ελέγχων, μέσω των στοιχείων που παρέχονται από τη ΓΓΠΣ, προκειμένου να διαπιστωθεί ποιες επιχειρήσεις δεν υπέβαλαν ενδεχομένως δηλώσεις ΦΠΑ, περιοδικές ή εκκαθαριστικές, ΦΜΥ και λοιπών παρακρατούμενων φόρων για μία ή περισσότερες φορολογικές ή διαχειριστικές περιόδους.

Για τις περιπτώσεις αυτές το φορολογικό νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα ρύθμισής τους μέσα σε έναν μήνα από την κατάθεσή του στη Βουλή χωρίς πρόστιμα και προσαυξήσεις σε περίπτωση εφάπαξ εξόφλησης. Ειδικότερα για δηλώσεις ΦΠΑ, φόρου μισθωτών υπηρεσιών, φόρου κύκλου εργασιών, φόρου ασφαλίστρων, φορολογικά τέλη κινητής τηλεφωνίας, αυτοτελή φόρο εισοδήματος επιχειρήσεων και λοιπούς φόρους και τέλη, με εξαίρεση τα τέλη κυκλοφορίας αυτοκινήτων και μοτοσικλετών η πρόσθετη επιβάρυνση ανέρχεται σε 10% εφόσον αφορούν σε φορολογικές υποχρεώσεις των ετών μέχρι το 2008 και σε 3% εάν πρόκειται για υποχρεώσεις που γεννήθηκαν από 1/1/2009 και μετά.
Ο πρόσθετος φόρος θα επιβάλλεται μόνο σε περίπτωση κατά την οποία ο φόρος που προκύπτει από την εκπρόθεσμη δήλωση εξοφλείται μέχρι και σε 6 μηνιαίες δόσεις.


ΣΥΝΕΧΗΣ ΕΛΕΓΧΟΣ

Πέραν αυτών, οι ελεγκτικές υπηρεσίες οφείλουν να παρακολουθούν την πορεία και τα αποτελέσματα του ελεγκτικού τους έργου, ώστε να είναι σε θέση να επιβεβαιώνουν τον βαθμό υλοποίησης του ελεγκτικού τους προγραμματισμού και να προβαίνουν στις κατάλληλες ενέργειες για τη βελτίωση των ελεγκτικών αποτελεσμάτων και τη μέγιστη δυνατή αύξηση της αποτελεσματικότητάς τους.

Στο πλαίσιο αυτό, η συνεχής και έγκαιρη αποστολή των ελεγκτικών αποτελεσμάτων από τις αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες στην κεντρική διοίκηση θεωρείται επιβεβλημένη, καθ' όσον πέραν του ότι αποτελεί την αποκλειστική πηγή ενημέρωσης της υπηρεσιακής και πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, αποτελεί και βασική πηγή ενημέρωσης για την ομαλή εκτέλεση του προϋπολογισμού, καθώς και τη χάραξη στρατηγικής και σχεδιασμού ελέγχων.

Η πιστή δε εφαρμογή των ανωτέρω θα παρακολουθείται σχολαστικά ανά υπηρεσία, ενώ τυχόν περιπτώσεις μη ανταπόκρισης θα ελέγχονται αυστηρά.

Δείτε επίσης στην ίδια κατηγορία